I den senaste kvartsrapporten som Snapchat redovisat tappar man från 191 miljoner dagliga användare till 188 miljoner. Det innebär en minskning med 1,5 procent.
Enligt sajten Techcrunch beror minskningen på att Facebook och Instagram satsat på Stories-funktionen, som fanns på Snapchat från början. Snapchats finanschef Tim Stone menar istället att den största anledningen är den stora förändringen Snapchat gjorde i början av året. Tanken var att man skulle få se mer av sina vänners uppdateringar, men istället blev man överröst av inlägg från kändisar och andra innehållsskapare. De mest kritiserade ändringarna har man fixat till.
Omsättningen blev dock högre än vad marknaden hade förväntat sig och landade på 262,2 miljoner dollar jämfört med 181,7 miljoner dollar föregående period förra året.
Kampen mellan Snapchat och Instagram lär fortsätta. Frågan är om man behöver ha båda tjänsterna installerade när de nästan erbjuder samma sak. Här känns det som att Instagram är den stora vinnaren av de båda tjänsterna. De allra yngsta användarna föredrar nog dock Snapchat och denna åldersgrupp är icke att förakta.
Personligen tycker jag nästan att man kollar stories-flödet mer än man kollar det vanliga flödet. Jag räknar med att stories kommer att växa ännu mer framöver, med det snabba formatet som det innebär. Det finns mycket annat att konkurrera med i det vanliga flödet numera. Fast ju fler som börjar använda stories, desto större konkurrens blir det såklart även där.
Allt förändras så snabbt i den här världen, så det gäller att tjänsterna är på tå för helt plötsligt kanske ingen vill använda tjänsten längre. Så snabbt kan det ju faktiskt förändras i den digitala utvecklingen. Det blir hur som helst väldigt intressant att följa!