Det har gjorts en ny studie bland amerikanska tonåringar. Studien kallas ”Internet Social Butterflies” och har gjorts av RBC Capital. Det man har studerat är sociala medier i USA.
Studien visar att Snapchat fortfarande är det populäraste sociala mediet bland tonåringarna. Så många som 79 procent av tonåringarna i USA har Snapchat. Näst populärast är Instagram, som 73 procent har. Endast 57 procent av tonåringarna använder Facebook, trots att de har ett konto.
Om de var tvingade att bara välja en tjänst skulle 44 procent välja Snapchat. 24 procent skulle välja Instagram och 14 procent Facebook.
Det allra viktigaste med Snapchat är Meddelanden enligt 68 procent av de som svarat på undersökningen. 28 procent tycker Stories och 4 procent Discover.
Snapchat dras med mycket dålig ekonomi, men lyckas alltså locka väldigt många unga användare. Om man inte snappar så finns man inte i tonåringarnas värld. Facebook har kopierat väldigt många av Snapchats funktioner, men det verkar inte hjälpa för att locka över ungdomarna.
En växande trend bland sociala medier under 2018 kommer vara så kallad dark social. Med det menas den delen av sociala medier som är privat och inte öppen för andra att se. T.ex. om man chattar i Facebook Messanger, privata meddelanden på Snapchat eller chattgrupper på WhatsApp. Enligt undersökningen Svenskarna och internet är det 81 procent av Facebookanvändarna som använder Messenger. 63 procent deltar i grupper och enbart 49 procent skriver egna inlägg. Vi vill helt enkelt själva välja vilka vi vill kommunicera med och var. Man måste inte sprida ut det bland alla användare längre.
En sak som också kommer öka i popularitet under 2018 är Stories-formatet. Stories är ett här-och-nu format som går snabbt att skapa och sedan försvinner. Det måste inte vara så perfekt som t.ex. ett vanligt inlägg på Instagram. Det blir större och större konkurrens i flödet med alla inlägg som ska vara med där. Om någon lägger ut något i Stories är det mycket enklare att se det istället för att försvinna i mängden. Här kommer Instagram och Snapchat helt klart fortsätta att utveckla massa nyheter för Stories-formatet framöver under 2018. Känner jag Facebook rätt kommer också de försöka att haka på det tåget, även om man inte lyckats så bra hittills.