Idag meddelar Postnord att man kommer att lansera en egen digital brevlåda, dvs. en ”låda” där du kan ta emot post digital istället för fysiskt i din brevlåda. Idag finns det redan en del aktörer som erbjuder detta såsom Kivra, Digimail, E-boks och Min myndighetspost.
Postnord beskriver att man genom att ha en digital brevlåda kan välja precis hur och var man vill ha sin kommunikation. Det största skillnaden mot konkurrenterna, som redan finns på marknaden ska vara att man förutom att erbjuda bankbesked och fakturor också kommer att inkludera e-handelsflödet. Det kommer då att kunna handla om information om leveranser och returer.
Varför måste man ha sin digitala post hos ännu en aktör då? Enligt Postnord vill man gärna se ett samarbete med Kivra och andra aktörer för att man ska kunna ha allt samlat på ett och samma ställe.
Den digitala brevlådan som Postnord ska lansera kommer anslutas till tjänsten ”Mina meddelanden”. Under hösten kommer man att lansera en app.
Jag tror helt klart Postnord känner hotet från aktörer som Kivra, så man kanske känner sig tvingade att lansera denna typen av tjänst. Samtidigt kommer det ju närmare en avveckling av den vanliga posten i brevlådan. Det ska helt klart bli spännande att följa hur lanseringen går för dem. Kivras digitala brevlåda passerade i februari i år 2 miljoner användare och växer för varje vecka som går. Samtidigt som detta är ett naturligt utvecklingssteg för Postnord är det ju en egen konkurrens mot den traditionella postutdelningen i den fysiska lådan.
Hur tror ni att postutdelningen kommer att se ut i framtiden?