Ny tjänst för kreatörer som vill öka sin försäljning på nätet, antingen du är musiker, influencer, föreläsare eller annat.
VOYD är en tjänst som ligger i tiden just nu men resan började redan för tio år sedan. En av grundarna, Jesper Johansson, var då i Barcelona. Han är väldigt musikintresserad och strosade runt i staden för att lyssna på gatumusikanterna.
När han kom hem hade han dock svårt att hitta musikanterna igen. Han sökte på Youtube, han sökte överallt. Tanken som plötsligt slog honom var ”varför har ingen digitaliserat gitarrfodralet”? (Där du kan ge dricks till folk.)
Jesper Johansson har många vänner inom musik och en av dem spelade i ett band som precis började slå igenom. De hade 100 000 streams på Spotify – på en låt. Jesper Johansson tyckte att det var fantastiskt och sa till dem att ”nu kan ni spela in ett album med de här pengarna”.
De fick 4 000 kr… Jesper blev ganska chockad över summan. Samtidigt hade bandet 20 000 fans som följde dem på deras Facebook-sida. Så Jesper sa även ”De här fansen gillar verkligen er och det ni gör. Varför spelar ni inte från er replokal för dem?”
– Den tjänsten finns inte, svarade bandet.
Där såg han ett problem. ”Varför finns det inte ett enkelt sätt för band att sälja biljetter till en spelning från sin studio? Och på så sätt ta en slant för biljetterna. Då skulle de kunna få ihop pengarna och spela in sitt album.” Istället tog de ett blancolån på banken.
Ju fler Jesper pratade med, desto större såg han att problemet var. För fyra-fem år sedan konstaterade han och medgrundaren Micke Bergström, att det kommer att finnas ett behov av digitala scener i framtiden. De testade idén, alla artister älskade det och tyckte att det var ett häftigt sätt att komma närmre sin gräsrotspublik.
– Musikbranschen är väldigt komplicerad, lägger Jesper Johansson till. Det är många inblandade, rättigheterna ligger på olika personer, det fanns en rädsla för att om de skulle köra på nätet skulle inte folk komma till de fysiska spelningarna. Det var hela tiden någonstans det tog stopp.
I samband med det trillade han på en studie från ett tyskt universitet angående youtubers. Studien visade att av alla youtubers var det bara cirka 3,5 procent som tjänade tillräckligt med pengar för att passera fattigdomsgränsen i USA (ca 30 dollar/dag). Det var också lite chockande att se alla tjänsterna har samma problem, nämligen att det bara är några få som får alla pengar som genereras.
Då bestämde de sig för att göra något åt det. Dagen efter att alla fysiska scener stängdes ner i mars förra året, hade Jesper Johansson 80 inkommande samtal. Det jobb de gjort med att prata med alla och försöka få igång samarbeten, hade betalat sig.
Vision: bli den ledande digitala scenen i världen
I dag finns Voyd i Sverige men går nu internationellt. I Norge har de redan startat, de släpper tjänsten i övriga Skandinavien under året och går sedan ut i Europa. De tar det land för land istället för att öppna upp för hela världen direkt. Då är det lättare att hålla en tajt dialog med kreatörerna och göra en tjänst för användarna.
Har du något tips till kreatörer som vill komma igång?
– Föreläsare är den målgrupp där vi har levererat absolut störst värde. Speciellt för de lite större namnen, de som är ute på fältet och har föreläsningsturnéer. Vid minst ett tillfälle märkte vi att föreläsaren lät filma showen. Oftast för att de ville sälja den som en DVD eller annat. ”Varför kunde de inte också livesända den?”, frågade vi, berättar Jesper Johansson.
Många av föreläsarna hade tänkt tanken men det kändes både komplicerat och dyrt. Men Voyd testade idén på en stor föreläsare. Resultatet blev att arenan sålde slut dubbelt så snabbt som vanligt. Dessutom sålde de även 1 000 biljetter digitalt till samma evenemang. Och under pausen sålde de presentkort, för hundratusentals kronor!
–Du kan också spela in en föreläsning, tipsar Jesper Johansson. Det behöver inte vara något avancerat. Du säljer inte mer bara för att du har kostat på fler kameravinklar och gjort en dyr produktion. Det räcker med ett schysst stativ för någon tusenlapp. Du kan använda din mobilkamera. Enklare belysning kan du köpa för att få bra ljus samt en enkel mikrofon du kan koppla till telefonen. Då har du allt du behöver för att producera innehåll.
När du spelat in din föreläsning och laddat upp den, sätter du själv priset.
– Gör det inte för komplicerat utan prova dig fram, rekommenderar Jesper Johansson. Få upp en film. Eftersom du sätter priset själv kan du testa om du vill gå ut brett. Då kanske det kostar 99 kr. Men det finns även föreläsare som tar 40 000 kr för en videoföreläsning. Den säljer de till sina företagskunder som får tillgång via länk, samtidigt som föreläsningen är dold för allmänheten.
Voyd har en speciell avdelning som är fokuserad på att hjälpa videokreatörer att komma igång. Det enda kravet är att du har en idé. Du kan få hjälp att hitta personer som filmar, med prissättning och annat.
Det finns också en webbplats som heter getvoyd.com. Där har de samlat redaktionella artiklar, skriver tips och och berättar om case. Där kan du bli inspirerad av vad andra har gjort. Det kan också vara ett bra sätt.
Av Marie Hagberg