På fredag den 24:e november 2017 är det återigen dags för Black Friday. Detta är en handelsdag, som har blivit större och större för varje år sedan den kom till Sverige.
Black Friday är den dag, som inträffar dagen efter Thanksgiving. Thanksgiving är den fjärde torsdagen i november och Black Friday är därmed den fjärde fredagen i november. Shoppingdagen Black Friday inträffar alltid någon gång mellan den 23:e och 29:e november. Här kan ni se några exempel på när den inträffar några år framöver.
2017: fredagen den 24:e november
2018: fredagen den 23:e november
2019: fredagen den 29:e november
2020: fredagen den 27:e november
Detta är USA:s största shopping- och readag. Black Friday tillsammans med Cyber Monday, som inträffar tre dagar senare är en markering på att julhandeln har satt igång. Många besöker sina nära och kära under Thanksgiving och åker då ofta långt. Därför arbetar de inte under fredagen (Black Friday) och brukar då ägna sig åt shopping.
Ursprungligen tillkom namnet någon gång före 1961 i Philadelphia, för att beskriva den stora ökningen av trafik dagen efter Thanksgiving. 1975 spreds uttrycket utanför Philadelphia och är nu allmänt en benämning på dagen efter Thanksgiving.
Black Friday är inte en officiellt ledig dag i USA, men alla skolor och många arbetsplatser är stänga för att få en långhelg med Black Friday som klämdag.
Sverige började uppmärksamma Black Friday under 2013 då bland annat Media Markt hade erbjudanden. Året därpå var det många fler som hängde på. Personligen tycker jag det känns som att det tog riktig fart under 2015 och sedan var det ännu fler som hängde på förra året 2016. Vi kan nog utan tvekan räkna med att det blir ytterligare ökning 2017. Det börjar redan dyka upp annonser på många ställen om att butiken ska ha specialerbjudanden samt mycket tips på hur man ska tänka om vill sälja bra inför Black Friday.
Det finns också förklaringar att namnet Black Friday, skulle bero på att just denna dag fick
butikernas bokslutssiffror att gå från röda till svarta.
Ofta brukar Black Friday innebära att det dyker upp riktigt bra erbjudanden, med så stora rabatter som man knappt aldrig sett annars. På prisjämförelsesajterna finns det ofta egna sektioner bara för Black Friday. Räkna också med att många krigar om att finnas med bland sökordet Black Friday på Google. Just för att du ska se deras fina erbjudande.
När varorna sänks så mycket som de oftas gör under Black Friday kan man undra om det verkligen finns så stora marginaler på produkterna i vanliga fall? Antagligen inte, men man får igen det genom den stora volymen av varor man säljer. Dessutom ökar försäljningen en del på övriga varor en sådan här dag, eftersom det blir en stor shoppinghysteri bland alla. Man har helt enkelt större benägenhet att handla denna dag.
Eftersom så många har anammat denna dag, så kan jag tänka mig att en stor butik som inte hänger med i detta race kan hamna efter och utanför, eftersom alla andra är med.
Det finns säkert väldigt många som inte gillar den här typen av shoppingdagar, men oavsett det så kan vi vara väldigt säkra på att Black Friday är här för att stanna.