LOADING

Type to search

Tips för att lyckas med onlineförsäljning

Tips för att lyckas med onlineförsäljning

Share

På sociala medier är det viktigt att du marknadsför dig själv som dig, och att du bygger upp ett förtroende för dig. Människor handlar av människor, menar Gabriella Grotenberg- Öberg som arbetar med nätverksförsäljning även coachar andra till framgång med onlineförsäljning.

Om du skriver i din bio eller har en länk till det bolag du arbetar med blir du en säljrepresentant för det bolaget och sociala medier bygger inte på försäljning, förklarar Gabriella.

Idag är det också så enkelt att googla på något, så för att lyckas på sociala medier, våga vara dig själv och använd dig själv som varumärke

Det är viktigt att skapa nyfikenhet, fortsätter hon.  Idag har du max 7 sekunder på dig innan någon scrollar vidare i flödet, så det gäller att fundera på vad man delar. Börja med att alltid ha en bra inledning på ditt inlägg som skapar nyfikenhet. Fundera på om du själv skulle sluta scrolla om du läste ditt inlägg

Många gör fortfarande bara skrivna inlägg och dessutom delar en länk till det företag man är återförsäljare för. Sociala medier gillar inte när man lägger ut länkar till en tredje part.

Även om du tror att du kan få fler kunder genom att direkt ge dem möjligheten att klicka vidare, så är nackdelen att plattformarna ger dig mindre spridning. Så du når färre.

Gör olika typer av inlägg

Gabriella tipsar även om att det är bra om du utmana dig själv. Gör inte bara skrivna inlägg utan våga gå live, utnyttja stories och börja även använda den nya möjligheten med Reels.

De flesta har idag fått reels även på Facebook, så använd det.

 Både Facebook och Instagram ger reels mycket större spridning än skrivna inlägg med ett foto. Så vill du nå ut till fler lär dig hur du kan använda reels. För reels är Instagrams och Facebooks variant för att utmana TikTok, tillägger hon.

80-20regeln gäller

Om du bara använder din personliga profil så tänk på att inte bara prata om dina produkter. Tänk att 80 % av inläggen bör vara att lära ut något, skapa nyfikenhet eller varför inte bara berätta något om dig själv och att 20 % kan vara mer kopplat till enkom produkt eller ditt erbjudande.

Första steget att lyckas på sociala medier är att skapa trogna följare som ser vad du lägger ut, börjar kommentera och sedan till slut köpa. Ingen köper direkt, bara för att man lägger ut om sin fantastiska produkt.

De flesta vill veta vem man köper av och bygga en relation innan man handlar. När du bygger upp förtroende så kommer försäljningen, enligt hennes erfarenhet.

Tänk på hur du skulle göra om du träffar någon i verkligheten, hur gör du då? Börjar du med att säga Hej jag heter XX och jag har ett erbjudande. Eller börjar du med att skapa en relation för att sedan presentera ditt erbjudande?

Gabriella tror mer på det sistnämnda, så gör inte sociala medier annorlunda. Det är samma sak där, avslutar hon.

Av Nina Jansdotter

2 Comments

  1. Kenneth 24 januari, 2024

    Hej!
    Skall prova på 80-20 regeln 🙂

    Svara
    1. Daniel Henningsson 25 januari, 2024

      Spännande! Återkom gärna med hur det gick sen för dig. 🙂

      Svara

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *