SaaSiest är en konferens på Slagthuset i Malmö 20-21 april. som samlar Nordiska mjukvarubolag som är i en expansionfas Här berättar initiativtagarna Thomas Sjöberg och Daniel Nackovski om varför det har blivit en sådan succé.
Fokus är att lära av varandra och knyta viktiga kontakter både med likasinnade liksom med investerare. Viktigt att notera är att det är ett analogt event, vilket många har saknat.
I skrivande stund är de slutsålda och har en lång väntelista. Tyvärr kommer de därför inte kunna ta in alla. De hade på känn att det fanns ett stort intresse men visste inte att det skulle bli ett så hårt tryck som det faktiskt blivit.
De flesta är Nordiska SaaS (Software-as-a-Service) bolag av olika storlek. Många har kommit en bra bit på sin resa och börjar expandera internationellt.
– Men det finns allt från små startups till bolag med 1000-tals anställda. Det kommer också andra aktörer från ett 10-tal europeiska länder och USA, säger Daniel.
Hur känns det att det blir slutsålt?
– Det känns fantastiskt! För ett antal månader var det väldigt osäkert i och med COVID-situationen. Nu på slutet har det exploderat, vi hade 250 anmälningar sista veckan innan vi fick stänga försäljningen, säger Thomas, entusiastiskt.
Anledningen till deras framgångar med att få eventet slutsålt är flera menar de. Det har vuxit fram ett väldigt starkt community bland Nordiska SaaS bolag de senaste åren. Det här är första gången som det görs ett Nordiskt event av den här skalan, och så här nischat mot B2B SaaS bolag. Daniel tillägger:
– Dessutom tror jag att människor längtar efter att träffas in-person. Sedan är det ju klart att Malmö lockar, haha.
De planerar ett stort digitalt event till hösten och sedan ett nytt fysiskt event ungefär samma tid nästa år.
– Då blir vi betydligt fler – det finns en fantastisk potential, avslutar Thomas med ett leende.