LOADING

Type to search

Appen som hjälper resenärer få ersättning vid försenade eller uteblivna flyg

Appen som hjälper resenärer få ersättning vid försenade eller uteblivna flyg

Share

Av Annika Wihlborg

Varje år går drygt 700 000 svenska flygresenärer miste om tusentals kronor i ersättning på grund av flygförseningar och ombokningar. Endast en halv procent av de som drabbas kräver flygbolagen på ersättning. Av dessa är det endast 0.01 procent som vinner sina mål.

Entreprenören Thomas Lööw, som själv är en flitig affärsresenär, bestämde sig för att göra något åt saken och är numera ansvarig för AirHelp Nordic. Som skapat en tjänst som underlättar för resenärer att driva sitt ärende gentemot flygbolagen.

Sedan 2004 finns en EU-förordning nr 261/2004, som ger resenärer som råkat ut för försenade eller inställda plan rätt till schablonersättningar som baseras på flygresans längd och hur länge de tvingas vänta på flygplatsen. Ersättningsnivåerna varierar från 2200 till 5200 kr per resetillfälle.

– Det finns många orsaker till varför så få resenärer kräver flygbolagen på ersättning. Få passagerare känner till sina rättigheter, vilket i sin tur beror på att flygbolagen sällan informerar om dem, i synnerhet inte lågprisbolagen. Passagerarna vill inte driva rättsliga processer och upplever det som svårt att som enskild individ driva processer mot flygbolagen, vilket det bevisligen också är, bland annat eftersom flygbolagen ofta undviker att betala ut ersättning genom att hänvisa till extraordinära omständigheter, säger Thomas Lööw, vd på AirHelp.

Gör det smidigare att söka ersättning

AirHelp är en juridisk onlinetjänst som hjälper drabbade flygpassagerare att få sin rättsliga ersättning från flygbolag när deras flyg är försenat, inställda eller överbokat. Idén till AirHelp, som gör det smidigare för resenärer att få sin rättmätiga kompensation från flygbolagen, fick Thomas Lööws kollega, IT- entreprenören Henrik Zillmer, som ofta flyger på olika affärsresor, vid ett flertal tillfällen råkat ut för försenade och inställda flyg, vilket lett till omkostnader som flygbolagen aldrig ersatte.

– Han tog reda på vilka lagar som gäller och fick information om EU-förordningen som ger rätt till schablonersättning vid flyg som är försenade eller inställda. Han fick ersättning på 600 euro och bestämde sig för att hitta ett sätt att informera fler flygresenärer om den här ersättningsmöjligheten, som gäller flyg som lyfter eller landar på en flygplats inom EU eller EES, säger Thomas Lööw.

Kräv rättmätig ersättning

Enligt statistik från EU:s transportråd så drabbas ca 700 000 flygpassagerare i Sverige av flygförsening, ombokning eller överbokning. Dessa passagerare kan ha rätt till kompensation mellan 200 och 600 Euro, beroende på flygsträckans längd.

– Min rekommendation till flygresenärer som råkar ut för försenade eller inställda flyg är att prata med personalen i flygbolagets servicedisk och be dem förklara vilka rättigheter du har till ersättning. Resenärer får alltför ofta nöja sig med mat- eller kaffekuponger när de i själva verket har rätt till en rättmätig ersättning. Här har resenärerna lagen på sin sida och mycket att vinna, säger Thomas Lööw.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *