LOADING

Type to search

Svenska Ehandlare tar Googles mobilråd på stort allvar.

Svenska Ehandlare tar Googles mobilråd på stort allvar.

Share

Den överlägset största förändringen som genomfördes av Google 2015 var det som
många kallar för Mobilgeddon. Med andra ord att Google hotade med att presentera
företag sämre bland sökresultateten om inte de hade mobilanpassad sida.

När Google offentliggjorde att de skulle genomföra denna förändring blev det ”eld i baken” hos mängder av E­butiker. Många prioriterade detta högst av allt för att inte tappa besökare genom organiskt sök när väl uppdateringen skulle implementeras av Google.

Nu var det inte alla E­butiker som valde denna väg men väldigt många.

SEO­företaget Topdog genomförde nu i januari en Semrush och visade att av dessa 20 var det bara två företag som hade en mobilanpassning under 90%. Det var Laredout.se (4%) samt
Vistaprint (49%)

Synligheten påverkas olika

Att E­butikerna skulle satsa på att göra sidorna mobilvänliga känns inte som någon
överraskning. Trots detta är det två företag som ligger långt efter övriga 18.
Det mer överraskande är hur företagen syns på olika sökord – detta både mobilt och på dator.

Ett av de företag som idag har 100% mobilvänlig hemsida är Boozt.com. Testet visar att 1842 nyckelord syns bland de första 20 sökträffarna om man söker via dator och att 1587 visas på mobilen. En skillnad på ca 14% till mobilens nackdel. Detta trots total mobilvänlig sida.

Skillnaden är något olika mellan företagen. Lightinthebox som har 91% mobilanpassning har en skillnad på 20%. . Betyder det att ju mindre mobilanpassning desto större skillnad mellan dator och mobilsökning? Inte alls.

Boozt (100% mobilvänlig) har en skillnad på 14%

Byggmax (100% mobilvänlig) har en skillnad på 4%

Fujidirekt (99% anpassad) har en skillnad på 6%

Lightinthebox (91% anpassad) har en skillnad på 20%

Skillnaden rör sig alltså mellan någon procent upp till ca 20%. Någon direkt koppling mot hur sidan är mobilanpassad går inte helt att se.

Det företag som har minst mobilanpassning (Laredout) visar även intressanta siffror.

På dator är 836 sökord synliga – via mobilen 1213. Det företag som har anpassat sig sämst – är mest synlig via mobilen. Det är det enda företag som syns bättre på mobilen mot på datorn.

Vistaprint (49% synlighet) har en skillnad på 2,2% vilket är bland de allra bästa.

Till vänster har ni datan i form av en infograf att studera:

1 Comment

  1. SEO konsult 27 januari, 2018

    Väl skrivet inlägg med väldigt relevant statistik. Får en och inse vikten av mobilvänliga hemsidor och att alltid prioritera det lika mycket som datorerna! Tack för all bidragande info!

    Svara

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Next Up