Microsoft är den arbetsgivare som Sveriges 15 – 19-åringar helst vill jobba hos. Företaget uppfattas som ett framgångsrikt företag av målgruppen som också uppskattar Microsofts varumärke och produkter. Det visar Ungdomsbarometern, en livsstils- och attitydundersökning som utförts av Cosmos Communications.
På Universum Awards 2008 som hölls på Berns i Stockholm den 10 april fick Microsoft ta emot ett pris av Cosmos Communications. Anledningen är att Microsoft är den mest populära framtida arbetsgivaren bland Sveriges 15 – 19-åringar.
Det visar Ungdomsbarometern 07/08, en livsstils- och attitydundersökning som genomfördes av Cosmos Communications under hösten 2007 bland 10 338 ungdomar i åldrarna 15 – 24 år. Av dessa svaranden är 5 296 personer mellan 15 och 19 år.
De främsta anledningarna till att ungdomarna känner sig lockade av Microsoft är att företaget uppfattas som ett framgångsrikt företag. Detta uppges av 70 procent av de svarande. Även varumärket och produkterna är uppskattade bland ungdomarna. 58 procent i målgruppen gillar Microsofts produkter.
– Självklart är det jätteroligt att vara populärast bland svenska tonåringar. Precis som andra företag inom IT-branschen är vi oroade över att så få unga väljer att studera IT-relaterade eller tekniska ämnen. Därför är det viktigt för oss att morgondagens arbetskraft har en positiv syn på oss, säger Anders Wendt, teknisk direktör på Microsoft AB.
Källa: Microsoft AB