LOADING

Type to search

Fördelarna med mindre IT- företag

Nyheter

Fördelarna med mindre IT- företag

Share

Henrik Hallgren, jobbar med att leda en grupp kompetenta och högutbildade ingenjörer på Redpill Linpro Göteborg. Hans viktigaste uppgift är att hålla en hög trivselfaktor för alla på kontoret så att de kan leverera fantastiska konsulttjänster till deras kunder. Här går han igenom för och nackdelar med större och mindre IT-företag.

Henrik gillar det mindre företaget, där han får utöva mer entreprenörskap och där han inte behöver jobba så mycket med den interna politiken. Han tycker också att det är kul att jobba med den digitala marknadsföringen hela vägen ut på regionkontoren. På så vis kan han mer personlig i sin kommunikation till skillnad när allt kommuniceras centralt från ett huvudkontor

När jag tidigare har jobbat i större företag har jag gått en massa fantastiska ledarutbildningar men det har jag inte tid till nu när jag jobbar i ett mindre företag. I större företag finns det visserligen ofta har fler vägar om man vill göra karriär, men i detta lilla kan jag förhoppningsvis göra karriär genom att gå in som delägare, säger Henrik

Vad finns det för fördelar för företag att anlita ett mindre IT-konsultföretag anser du?

Det finns ofta en större flexibilitet i mindre företag och i det personliga engagemanget från konsulten, som ofta får nära kontakt med kunderna. Det finns ingen risk att någon hög chef ändrar så att kund blir av med sin konsult.

En annan fördel som det lilla företaget har är att de kan snabbt dra igång rekrytering, för att fylla på med fler personer, å andra sidan så här de stora företagen fördelen att de kan ta större risker, som till exempel fastprisprojekt med risk för att kunden gör många extrabeställningar som inte var med från början, tillägger Henrik.

Blir den personliga servicen viktigare tror du?

Jag tror den personliga servicen kommer bli viktigare och viktigare för att kunna behålla sina kunder nöjda och fortsätta köpa.Det gäller att ha personlig service hela vägen från ledning ut till konsult ute hos kund. De flesta köper idag av personer och inte företag för att få en bra tjänst levererat

Vad bör företagare som köper IT- tjänster tänka på för att få rätt leverantör?

Det viktigaste för alla företag när de köper en IT-tjänst är att ha en bra kravspecifikation. så att de får vad de har tänkt och att de får rätt profil på sin leverantör.

Tyvärr är det, enligt Henrik, inte många som tar hjälp att ta fram en bra kravspecifikation, vilket ofta resulterar blir IT- projekten längre och eller dyrare än vad man tänkte sig.

– Det är som om man bygger hus och man själv är arkitekten, så är det all
tid lite risker att man missar den del på vägen.

Vad tror du om framtiden? Kommer fler företagare att välja mindre, mer nischade leverantörer eller gå till de större. Och varför det ena eller det andra?

Om jag tittar på marknaden i Sverige, på de stora aktörerna, så lämnar de sina stora ramavtal till fördel för att de enmansföretag skall kunna svara och leverera så att de får rätt profiler till sina tjänster.Det kommer finnas ramavtal men att då måste man visa upp att man kan samarbeta med många små för att vara flexibel i sin leverans.

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *