<b>Axcel
har ingått ett avtal med Nordic Capital Fund VII ("Nordic Capital")
om att köpa EG-koncernen som är specialister på branschspecifika IT-lösningar i
Skandinavien. Axcel kommer nu att fortsätta stötta den tillväxtplan som gjort
EG till marknadsledare i Danmark och Norge.</b>
Efter fem år med Nordic Capital byter EG-koncernen
ägare och Axcels köp innebär fortsatt fokus på ytterligare tillväxt.
– EG har visat hur man växer på en svår marknad
och skapar en ledande ställning även när konkurrensen är hård. Potentialen för
EG är stor i Skandinavien och vi ser fram emot att kunna lansera deras
framgångsrika modell fullt ut. EG har stor kompetens, marknadsledande lösningar
och en skalbar verksamhet. Alla förutsättningar finns för en fortsatt positiv
utveckling, säger Per Christensen, partner på Axcel.
– En stor del av EG:s kunder är mellanstora
företag. Under nästan 20 år har Axcel investerat i och fokuserat på att
utveckla just denna typ av företag, så vi förstår EG:s kunder och tror att vår
kunskap kommer att vara värdefull under den fortsatta utvecklingen av EG,
fortsätter Per Christensen.
– Vi ser mycket fram emot att fortsätta med Axcel
som ägare och att få full uppbackning av vår tillväxtplan. Ägarbytet innebär därför
inte några stora förändringar för våra kunder och 1 300 medarbetare. Nu gäller
det bara att leverera ännu mer av det vi är bäst på – expertkunskap om utvalda
skandinaviska branscher och deras IT-behov, säger Leif Vestergaard, VD inom
EG-koncernen.
– Vi har haft en fantastisk resa med Nordic
Capital och har i nära samarbete med ägarna och styrelsen stärkt både
marknadsposition, kompetenser och organisation. Grunden för en fortsatt
tillväxt är på plats och vi ser fram emot ett nära samarbete med Axcel för att
förverkliga vår tillväxtplan för 2017 som är ambitiös men också realistisk. Vi
har hela tiden vetat om att Nordic Capitals ägarskap var tidsbegränsat och
tidpunkten för ägarbytet är perfekt sett i ljuset av lanseringen av vår
strategiska plan, fortsätter Leif Vestergaard.
Sedan 2009 har EG genomfört 14 företagsköp i
Danmark, Norge och Sverige. Under 2012 redovisade EG det bästa resultatet
någonsin i koncernens 35-åriga historia med en omsättning på 1 502 miljoner
danska kronor och ett EBITDA-resultat på 163 miljoner danska kronor.
– Med EG har Axcel investerat i en IT-koncern som
kunder i hela Skandinavien känner som experten på branschlösningar och ledande
inom Microsoft Dynamics. Vi ska fortsätta växa genom att skapa värde för
kunderna och vara en bra arbetsplats för medarbetarna. Vi har en stor kundbas,
bra fart i verksamheten och nådde redan 2012 de flesta av de strategiska målen för
2015. Branschlösningar, en ökad andel abonnentbaserade lösningar och fokus på
molnteknik är de tre grundstenarna i vår fortsatta tillväxtstrategi. EG står
starkt i Skandinavien och vi vill fortsätta att växa här – både organiskt och
via uppköp, avslutar Leif Vestergaard.
Affären förutsätter ett godkännande från
konkurrensmyndigheterna.
<b>Ytterligare
information: </b>
Per
Christensen, Partner, Axcel
E-post:
pc@axcel.dk
Telefon:
+45 26 32 64 15
Christian
Frigast, Partner, Axcel
E-post:
cf@axcel.dk
Telefon:
+45 26 32 64 00
Leif
Vestergaard, VD, EG-koncernen
E-post:
Leif.Vestergaard@eg.dk
Telefon:
+45 20 60 97 48
<b>Om
Axcel</b>
Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från
Danmarks största finansiella och industriella företag. Axcel fokuserar på
mellanstora företag i Danmark och Sverige och har en bred krets av danska och
internationella investerare. Axcel har startat fyra fonder med sammanlagt cirka
10 miljarder danska kronor i kapitaltillskott och har genomfört 40
investeringar och 50 större förvärv. Hittills har 26 av dessa sålts eller
blivit börsnoterade. Axcel äger i dag 14 företag och en betydande aktiepost i
Pandora – och dessa företag har tillsammans en omsättning på över 16 miljarder
danska kronor och cirka 11 800 medarbetare. Mer information finns på www.axcel.dk.
Pressreleasen kommer från: Newsdesk