Max Söderpalm är säljtränaren som kom att intressera sig för AI, artificiell intelligens. Han förstod att det här kommer att påverka våra liv på många plan inom några år.
En konferens med några av hans största inspirationskällor fick honom att vilja veta ännu mer. Han berättar att man på en scen intervjuade en människoliknande robot, vilket imponerade stort på honom. Tanken gick till filmer som Stjärnornas krig och de talande robotarna i dem. Nu är det verklighet och utvecklingen går väldigt snabbt. Idag satsar företag som Amazon stort på AI och mellan 2016 och 2018 tiodubblades antalet anställda som arbetar med just det.
AI och försäljning
Max Söderpalm bestämde sig för att skriva en bok om AI och hur det kan användas inom försäljning och administration för att göra det lättare för företagen. Den här nya världen kommer att revolutionera våra liv och därför uppmanar han företag och entreprenörer att börja sätta sig in i vad AI är, åtminstone så mycket så att man kan se om det är något man kan ha nytta av. Meningen är inte att man ska bli AI-tekniker, det är mer att man ska få en orientering om vad det är och i vilken riktning utvecklingen går. Vi minns dem som ansåg att internet och datorer var en tillfällig fluga, så fel de hade. Samma sak nu, tror Max Söderpalm. Under våren 2020 hann han under lock down ägna lite extra tid och eftertanke åt materialet i boken innan utgivningsdatum fastslogs. Han säger:
–Jag kände att det var dags att stänga ”gnällhörnan” under pandemin och istället rikta blicken framåt. Insikten om att jag nu till exempel kan tala in mina nyhetsbrev på måndagar och se dem automatiskt skrivas ner kändes fantastisk. Jag kan till och med få dem översatta på en gång.
AI kommer att påverka försäljning och hur man gör affärer på många olika sätt. Det man förut kallade win-win var att köpare och säljare skulle få ut ungefär lika mycket av affären. Nu innebär en bra affär att kunden får hjälp i precis det ögonblick då den efterfrågas. En kund som stöter på hinder och oklarheter i en webbshop surfar raskt vidare till dina konkurrenter. Här kan AI vara till hjälp först med att styra trafiken till din hemsida eller webbshop och väl där ta hand om kunden på ett mycket bättre sätt. Den som inte hjälper kunden snabbt, enkelt och på ett trevligt sätt kommer att bli en förlorare i det här nya landskapet, enligt Max Söderpalm.
Fallgropar
Max Söderpalm möter ute hos företagen olika förhållningssätt när det gäller AI. En del bryr sig inte om AI alls, man tror inte att det här är något som kommer att påverka deras verksamhet. Andra är mycket intresserade av att ta del av den nya teknikens möjligheter och vill börja testa så fort som möjligt. Han säger:
–Det är viktigt att göra en utförlig analys på vad det är man vill åstadkomma. Var befinner vi oss nu och vilken är vår vision om hur vi vill ha det framöver? Det är viktigt att se vad ett AI-system kan hjälpa till med och är det rätt hjälp? Hur mycket påverkar det oss och blir det bättre sedan?
Säljträning med hjälp av AI
Snart kommer nya applikationer som kan vara användbara vid säljträning. Det kommer att bli möjligt att låta datorn uppmärksamma vilka ord eller frågeställningar som säljarna använder. Man ger ett kommando så att den identifierar särskilt framgångsrika fraser till exempel. Vad sa den säljaren som sålde så mycket? Finns det fraser som av någon anledning inte tilltalar kunden?
Konsten att sälja kommer att tas till en ny nivå med AI, menar Max Söderpalm. Redan idag finns AI i våra mobiltelefoner. Vi kan söka genom att tala till sökmotorn och den gör en sökning. Antalet talsökningar ökar stort och kommer inom en snar framtid att gå om antalet skrivna sökningar. Det går också att tala in en hel bok exempelvis, bara mindre korrigeringar behövs av en redaktör. Boken kan sedan översättas automatiskt, också det med en minimal insats av redaktionen. Det låter smått otroligt, men Max Söderpalm själv har testat tekniken genom att i sin bok AI och försäljning ha läst in ett av kapitlen för att sedan som genom ett trollslag se det nedskrivet i text.
Av Carin Andrén