4 anledningar till att företag ska blogga

Av: Käthe Nilsson bloggexpert.com

Det är lättare att motivera företag till att börja blogga om de vet varför de ska börja blogga. Här är fyra anledningar jag alltid tar upp när företag tvekar.

1. Skapa content till hemsidan
Att blogga gör det lättare att på ett enkelt och naturligt sätt skapa bra content på hemsidan. Det är smidigt att publicera och när du väl har lagt upp en bra bloggstrategi går det av bara farten. För att få besökare till hemsidan krävs det att det händer något nytt – en blogg är perfekt. Google gillar också bra content och en aktuell hemsida.

2. Visa din expertis
En annan anledning till att blogga är att visa vad du/företaget kan, din expertis, och på det sättet få kunder att bli intresserade av ditt företag. De vill lära känna dig och veta vad du kan innan de köper.

3. En bas för sociala medier
Sociala medier som Facebook, LinkedIn, Instagram o.s.v. kan vara fantastiska kanaler beroende på hur de används, men ha alltid i bakhuvudet att de är lånade kanaler som du inte kan styra över. Företagets hemsida och blogg är något du äger och därför bör företagets alla sociala medier länka vidare till hemsida och blogg. Du nätverkar och kommunicerar i sociala medier men se till att de också besöker hemsidan och bloggen, och att du fångar upp potentiella kunder genom att de kan registrera sig till ditt nyhetsbrev.

4. Kundvård
En blogg kan också användas som kundvård och som en förlängning av kundservice. Besvara vanliga återkommande frågor i bloggen så sparar både du och dina kunder tid. Låt läsare kommentera i bloggen och umgås med kunderna.

Lämna en kommentar