Google gör hela tiden ändringar i sitt index, som påverkar var våra hemsidor hamnar i deras sökresultat. Nu har de en stor förändring på gång, kallad mobile first. När vi kollar på en hemsida så ser den olika ut beroende på om man kollar i datorn eller telefonen. Tanken är nu att den primära källan för indexering av en hemsida ska bli det som hämtas i mobilversionen. Man kommer att börja med att flytta över sajter som redan uppfyller Googles riktlinjer för mobilanpassning. Så småningom kommer alla flyttas över till denna förändring. Googles rekommendation för att ha en mobilanpassad sida är att den ska vara responsiv.
En responsiv hemsida innebär att layouten ändrar sig beroende på vilken skärmstorlek eller upplösning som besökaren har. Ett alternativ till en responsiv design är att ha olika versioner för olika skärmar. T.ex. en desktop-version kallad http://www.test.se och en mobilversion kallad http://m.test.se. Med en responsiv hemsida behöver man inte ha olika versioner. I en responsiv design anpassas alla bilder och andra element automatiskt och skalas om efter bredden på fönstret.
Hemsidor som kör WordPress som sitt CMS-system (Content Management System), kan man göra responsiva genom att välja ett tema som just är responsivt. På https://sv.wordpress.org/themes/ finns gratis teman att hämta. Om man vill ha en mer avancerad och snygg design och är beredd att betala en liten peng för den finns det många snygga teman på Themeforest. Det går självklart också att googla sig fram till massa andra WordPressteman ute på nätet, för att hitta det man gillar allra bäst.
Christian Rudolf på byrån TopDog tipsar om att man bör kolla igenom sin sida i Google Search Console. Framförallt bör man se om det är skillnad i ens content mellan mobil och desktop. Gör man inte det kommer det påverka ens rankning när förändringen slår igenom hos ens sida. Christian Rudolf tipsar om verktyget från Technical SEO för att kolla sin sida kring detta.
Från och med juli 2018 kommer Google även göra en uppdatering som innebär att sidor som laddar långsamt kommer att straffas och ranka lägre. Christian Rudolf tycker att vi ska lägga mycket av vårt fokus på att få till en så bra laddningstid av sidan som möjligt.
Själv tycker jag att man blir irriterad på sidor man inte kommer in på inom en viss tid och lätt lämnar en sådan sida. Det finns en hel del olika saker man kan göra för att förbättra laddningstiden på sina sidor. En faktor är faktiskt vilket webbhotell man har. Det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika leverantörer här. Då kvittar det egentligen i slutändan hur mycket man än har jobbat med de andra faktorerna, om inte webhotellets kapacitet räcker till.
Hoppas att detta inlägg kan få dig att vara bättre redo för Googles kommande uppdateringar!