LOADING

Type to search

Flight Simulator X Deluxe Edition

Flight Simulator X Deluxe Edition

Share

Det här är inte vilken version som helst av Microsofts flysimulator, det är deluxe versionen. Den innehåller mer av de mesta slag. Fler banor, förbättringar m.m.

Själv har jag aldrig flugit någon flygsimulator, inte seriöst alltså. Men även för mig finns det något att hämta i detta spel. Man kan nämligen välja vilken nivå man vill lägga sig från början. Det vore ju trist för de inbitna att börja på en lika grundläggande nivå som jag. Du får verkligen lära dig allt från allra första början med bra förklaringar och hjälp.

Självklart tar det ändå tid att lära sig bemästra flygplanet och man får tillbringa många timmar framför spelet innan man kan känna sig som en någorlunda flygare. Tur att man inte behöver flyga med sig själv säger jag bara.

Grafiken är mycket fin och går att ställa in anpassat efter hur stor kapacitet som ens grafikkort klarar av.
Miljöerna är omväxlande och man får flyga i massa olika delar av världen. Du får även testa olika typer av plan.

Man kan välja att kontrollera flygplanet med musen och tangentbordet, Xbox-gamepad eller en styrspak. Själv hade jag tillgång till en gamepad och det gav en bra känsla när man spelade. Det mesta optimala hade såklart varit styrspaken. Helt klart något för den inbitne att lägga sina pengar på.

Det finns också en expansion kallad "Acceleration" till detta spel. Den håller samma klass som orginalspelet och bjuder på extra godis för alla som är intresserade. Så när du har tröttnat och känner dig färdig med orginalet, kan du trösta dig med att det finns mer roligt att uppleva i detta tillägg. Tänk bara på att det krävs att du har Windows Vista samt ett inte allt för klent grafikkort för att kunna spela.

Sammanfattningsvis är det ett mycket välgjort spel, som absolut kommer tilltala den inbitne. Är du inte lika intresserad är frågan om man är beredd attt lägga ner den tid som krävs för att lära sig kontrollera planet på ett bra sätt. Jag kan tycka att man tappar motivationen efter ett tag. Men är du bara rättså intresserad kommer det inte vara några som helst problem.