LOADING

Type to search

Liveshopping ligger i tiden

Liveshopping ligger i tiden

Share

Patrik Bergfelt, är entreprenör, bland annat inom skönhetnischen. Han har under året gjort ett antal live på Instagram och nu utvecklar han konceptet med liveshopping också. Att följarna handlar under en live är trend som är stor utomlands. Här berättar han hur han kom in på denna bana samt ger några bra tips till dig som också vill sända live och addera shopping.

Patrik Jag hade läst mycket om att liveshopping var hett utomlands, bland annat i Kina. Det kändes helt rätt i tiden både på grund av pandemin, men också för att sociala medier går mer och mer mot video och live.

– Jag tycker också att det är så himla roligt med känslan av att vara live inför en publik som kan interagera tillbaka och ställa frågor. Att göra intervjuer samtidigt som jag berättar om produkter och tjänster är något av det roligaste jag vet. Det blir en bra kombination mellan djup och det lättsamma så att säga, säger Patrik entusiastiskt.

Hur har responsen blivit?

– Responsen har varit väldigt, väldigt fin. Många av mina tittare har blivit så kallade super-följare som alltid är med mig. Jag har lärt känna mina följare genom att de är så aktiva. Även varumärken som jag jobbar med är otroligt positiva. Både för att de når ut till många men också för att det blir en sådan intim kontakt med potentiella kunder.

Vad är det roligaste med den typen av sälj och presentationsupplägg?

– Det roligaste är att få intervjua intressanta personer som är enormt duktig på det dom gör. Ofta har de en koppling till skönhet eller hälsa, men jag intervjuar även artister och programledare med fler. Alla har ju en relation till skönhet och hälsa på något sett, det är ju oundvikligt.

Det är också, enligt Patrik, väldigt kul att ha en nära kontakt med olika varumärken och skapa kreativa samarbeten. Det bästa är när vi kan kombinera tillsammans en smart strategi och underhållning.

Det som dock är en av utmaningarna är ibland att producera live-format, då man har en utsatt tid som man marknadsför men sedan kan det i enstaka fall ändras på grund av oförutsedda faktorer. Därför kommer jag att börja med att kombinera djupare intervjuer som är förinspelade med live-formatet. Kommer att bli lättare också när man kan börja ses igen, Tilllägger han.

Hur ser framtiden ut för livestream?

– Framtiden ser ljus ut tack vare att vi dels får bättre digitala verktyg och uppkoppling så att live blir ännu smidigare rent tekniskt men också för att fler och fler blir mer vana vid det.

Patriks Bergfelts tips till dig som vill börja med liveshopping

1. Börja med att testa helt kostnadsfritt och enkelt själva via Instagram Live.
2. Ha inte för höga krav på att det måste vara perfekt – våga testa!
3. Skaffa en ring-light, ett stativ för mobilen med en lampa som ger bra ljus.
4. Se till att ha det lugnt och tyst runtomkring dig när ni sänder live.
5. Fokusera mer på underhållning än sälj-delen, särskilt initialt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *