ElektronikBranschen har utsett Hörlurar till Årets Julklapp 2009. Nästan alla använder en hörlur på något sätt – antingen i hemmet eller när man är på språng. Branschen ger varugruppen stor uppmärksamhet och i butikerna finner man idag ett stort utbud av alla möjliga sorters hörlurar – såväl stora och små som trådbundna och trådlösa.
Det säljs årligen fler än en halv miljon hörlurar i Sverige och det har hänt en hel del inom segmentet senaste tiden, på olika sätt, vilket innebär att försäljningen är inne i en expansiv fas. Hörlurar är en produktgrupp som funnits i väldigt många år, och utvecklingen har traditionellt sett till största delen fokuserat på förbättrad ljudkvalitet. Vad som hänt de senaste åren är å ena sidan en teknisk utveckling i form av till exempel Bluetooth och andra typer av trådlös teknologi (som gjort hörlurar mer intressanta för såväl TV-tittare som mobila användare) samt diverse ”Noice Cancelling” teknologier (som förbättrat upplevelsen i bullriga miljöer). Dessutom har design och mode blivit en viktig faktor när det gäller försäljning av hörlurar, och ett antal nya varumärken har kommit från ingenstans och tagit en relativt stor del av försäljningen. Det är inte ovanligt att hörlursföretag samarbetar med såväl mobiltelefon- som MP3-tillverkare för att ta fram matchande produkter, och man kan idag finna hörlurar inte bara i de traditionella försäljningskanalerna utan även i modebutiker och liknande.
För att en produkt skall utses till Årets Julklapp av ElektronikBranschen skall ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
ElektronikBranschen har tidigare utsett nedanstående till Årets Julklapp:
2008 – Mini-PC
2007 – GPS-navigator
2006 – Platt TV
2005 – Digital-TV
2004 – MP3-spelare
2003 – Digitalkamera
2002 – DVD-film
2001 – DVD-spelare
Källa: ElektronikBranschen