LOADING

Type to search

Haydn Shaughnessy hos RISE i Almedalen

Nyheter

Haydn Shaughnessy hos RISE i Almedalen

Share

Regeringen ska ta fram en ny innovationsstrategi för Sverige. Men vad är det då som behövs i denna strategi? Haydn Shaughnessy ger råd och inblickar utifrån. Två av utgångspunkterna är Kinas snabba framväxt som världens näst största ekonomi med kvalitetsproduktion till lågt pris samt den allmänna pressen på västvärldens ekonomier och företag att anpassa sig till den internationella konkurrensens nya villkor för kommunikation och produktion. Hur ska man bäst agera på de politiska, kulturella, industriella och personliga planen?
Så här säger Haydn Shaughnessy inför sitt besök under politikerveckan i Almedalen:
– Globaliseringen gör att marknaderna blir alltmer föränderliga och tvingar oss att tänka om när det gäller balansen mellan traditionell FoU och forskning i senare led. Marknader, konsumenter och företag börjar fungera på nya sätt, vilket skapar nya behov och önskemål långt borta från långsiktig FoU. Företag som ställs inför internationell konkurrens måste anpassa sig till sin nya och varierade globala publik och dess skiftande behov och denna anpassning måste ske snabbt eftersom uppkopplade och otåliga människor har allt högre förväntningar. Allt detta innebär att innovation i sig numera kräver avsevärt nya färdigheter, ny kunskap, ny aktualitet och nya prioriteringar.
Haydn Shaughnessy träffas på RISE Holdings trendseminarium tisdag 5 juli kl. 12.30 – 13.30. Lunchbuffé från kl. 12.00. Seminariet hålls på engelska och är en del av RISE Holdings heldag i trädgården på Kinbergs Plats 3 i Visby. Läs mer om programmet på www.ri.se
Haydn Shaughnessy skriver och ger råd om innovationssystem och -policyer. Han medverkar i den amerikanska tankesmedjan nGenera, är redaktör för tidskriften Innovation Management och konsult åt regeringsorgan och internationella företag. Hans bok om företagsförändring, The Elastic Enterprise, kommer ut i juli. För närvarande forskar han för nGenera om nya affärs­plattformar, ekologiska affärssystem och nya mätmetoder för global innovation. Han var tidigare med i Conversation Group, den första konsultbyrån specialiserad på sociala medier och dess införande. Han driver bloggen Re:Thinking Innovation på Forbes.com, har producerat tevedokumentärer för BBC och Channel 4 i Storbritannien samt skrivit i Wall Street Journal och Harvard Business Review. Haydn Shaughnessy är bosatt utanför Cork i Irland.

Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *