LOADING

Type to search

Botkyrka antar utmaningen att bli bästa kommunen i landet

Botkyrka antar utmaningen att bli bästa kommunen i landet

Share

<b>Botkyrka kommun flyttar fram sina positioner för att
få så många som möjligt i samhället att använda Internet. Kommunen, som är
aktiv i kampanjen Digidel – för ökad digital delaktighet, anordnar utbildningar
för medborgare i alla åldrar. Hittills har 1 400 personer genomgått
utbildningarna som syftar till att få fler att använda de kommunala
e-tjänsterna och delta i dialogen och debatten som pågår på nätet.</b>

– Jag är glad att kunna ge kunskap till de som behöver
stöd
med datoranvändningen och andra teknologiska redskap.
Jag deltar i samhällsutvecklingen, och det är jag stolt över, säger Abraham Shahin
som är handledare på Alby bibliotek.

Sju personer arbetar
med handledning på utbildningarna. Det är både unga och äldre som håller i
kurserna. Deltagarna är också i olika åldrar men de äldre är fler än de yngre.

– Den digitala
delaktigheten är viktig för människor som annars inte får så stor plats i
samhället, de får en möjlighet att kliva fram. Att våga använda nätet är
viktigt när man till exempel ska söka jobb, men också i andra sammanhang när
kontakter ska tas med företag eller myndigheter, säger Abraham Shahin.

1,2 miljoner
människor använder inte Internet i Sverige och kan därmed räknas till de som
delvis står utanför viktiga funktioner i samhället. Det vill kampanjen Digidel
ändra på och har därför startat tävlingen ”Utmaningen” som vänder sig till
kommuner, företag, organisationer och privatpersoner som gör insatser som leder
till att fler använder Internet i Sverige.

<b>Botkyrka kommun har
antagit ”Utmaningen” och ser satsningen som en vital del i utvecklingen av
demokratin i kommunen. </b>

– Att kunna erbjuda
utbildningar i hur man använder Internet är en viktig del i vårt arbete med att
utveckla den lokala demokratin. Kampanjen Digidel är ett bra verktyg som vi ger
hög prioritet, säger Mats Einarsson, kommunalråd i Botkyrka.

Botkyrka har också
samarbete med bankerna i kommunen. Det innebär bland annat att bankernas kunder
som ännu inte använder bank på Internet ges gratiserbjudanden om utbildning.

– Vi kommer att
fortsätta satsningen för att öka den digitala delaktigheten i kommunen. Just nu
har vi fokus på utbildningarna, men framöver kommer ytterligare satsningar att
göras, säger Mats Einarsson.

<i>För mer information om Botkyrkas satsning på
utbildning inom Internet, kontakta handledare</i> <i>Abraham Shain
på 073-751 21 63 eller kommunalråd Mats Einarsson på 0734-21 87 84.</i>

<i>För mer information om Digidel och satsningen på
Utmaningen, kontakta Ellen Pettersson på 0702-44 07 33 eller </i><i>ellen.pettersson@iis.se</i><i>.</i>

Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *