Precis som de flesta andra HTC mobiler har även Desire HD en snygg design, som ger ett kvalitetsintryck. Jag gillar den mattade baksidan, som stärker upp den fina bilden av mobilen. Ibland kan jag uppleva den vänstra knappen för volymkontrollen på sidan lite dum. Det är nämligen lätt att man lyckas hålla inne den längre än man tänkt och t.ex. sänker volymen väldigt kraftigt, eller vice versa. Lite svårt att få en bra kontroll alltså.
Skärmen ger en mycket fin upplösning och är bland det bästa jag upplevt hittills. Storleken är på 4,3tum, vilket gör det till en mycket angenäm upplevelse att surfa, titta på foton och video m.m. Att man dessutom kan köra Flash gör ju inte saken sämre direkt.
Responshastigheten i Desire HD är mycket bra. Jag tycker inte att jag har upplevt att mobilen varit seg med att ladda någonting under hela testperioden. HTC:s Sense gränsnitt flyter också på bra på telefonen och man kan göra många egna anpassningar.
Vi har fått köra Android 2.2 Froyo i vårt testexemplar och har då bland annat kunnat ta del av sådana trevliga saker som WiFi-Hotspot samt att ha möjligheten att spara ner appar på minneskortet. Båda de sakerna funkar bra. Froyo flyter överhuvudtaget på väldigt bra i Desire HD och förstärker ett redan fint intryck.
Kameran har många bra detaljerade inställningsmöjligheter och ger fina foton. En sak som inte är alls bra är att det saknas en fysisk knapp för att ta kortet med. När man då istället får trycka direkt på skärmen, blir det ofta att man kommer till fokuseringsläget och sen trycks fotot av direkt. Bilden blir då inte riktigt såsom man hade önskat. Det är svårt att få en bra kontrollerad fotografering och det kan lätt bli en bild med där man inte lyckats få rätt fokus.
Jag tycker rent generellt att HTC är duktiga på att integrera Android i sina telefoner och få det att flyta på väldigt bra. Akilleshälen brukar som sagt vara en sämre kamera än konkurrenterna. Denna gången blir korten fina, men det är bökigt att få till dem bra utan en fysisk "avtryckare".
Sammanfattningsvis är detta en toppentelefon som har det mesta man kan önska sig. Du blir inte besviken om du köper den.
Tack till Expansys som lånade ut HTC Desire HD till oss.