LOADING

Type to search

VAR TOG KUNDEN VÄGEN?

VAR TOG KUNDEN VÄGEN?

Share

”Kunden i centrum” och ”ökat kundfokus” är begrepp som länge funnits med bland många svenska företags strategiformuleringar och identifierade kärnvärden. En mätning av svenskarna värdegrund visar dock att detta tycks stanna vid just fina formuleringar som snarare sparas i byrålådan än förverkligas i företagen.

Mätningen Sverige 2010+ synliggör svenska värderingar genom att låta ett representativt urval av respondenter lista de ord som de bäst tycker beskriver den rådande och önskade kulturen i samhället och på arbetsplatsen. Samma typ av mätning har även genomförts i andra länder och vid en internationell jämförelse blir det tydligt att Sverige har en lång väg kvar innan begrepp som ”kunden i centrum” blir verklighet på våra arbetsplatser.

Kundorienterade värdeords placering på topplistan överde värdeord man anser präglar/bör prägla arbetsplatsen:

Land

Rådande kultur

Önskad kultur

Australien

1

3

Sverige

54

44

Storbritannien

1

1

USA

1

2

Studien visar även att värderingar som kreativitet, lärande och innovation hamnar långt ner på listan av de ord som svenskarna anser bäst beskriver deras värderingar. Snarare är det ord som ärlighet, respekt och ansvar som toppar listan. Sammantaget kan det tolkas som att Sverige ligger långt efter andra länder när det kommer till nytänkande och kundfokus.

-Vi behöver skapa en innovationskultur som tydligare utgår från kundbehov och kundvärde. Sverige har alltför länge präglats av ett ingenjörssamhälle som hyllat det ensamma geniet som uppfinnare. Om vi ska kunna hävda oss i den globala konkurrensen är det hög tid för svenska företag att börja förändra sin syn på innovation och affärsutveckling, säger Martin Sande, konsult på Preera och en av initiativtagarna till den svenska studien.

Om studien:
Sverigestudien 2010+ lyfter fram individens värderingar, arbetsplatsens värderingar och samhällets värderingar. Mätningen genomfördes av Preera, Volvo IT och Fortos Management Consulting. För att genomföra mätningen har mätverktyget Cultural Transformational Tools (CTT) används. Metodiken har utvecklats av Richard Barrett vid Institutet Barrett Valuies Centre i USA. Hela resultatet från årets mätning finns att ladda ner här: www.preera.se/preera/sv/sverigestudien

Om Preera:
Preera är ett nordiskt alternativ på managementkonsultmarknaden som arbetar med att förverkliga visioner, utveckla affärer och verksamheter tillsammans med sina kunder. Visionen är att genom den goda utvecklingsprocessen hjälpa företag och organisationer att göra skillnad på riktigt. Preera startade 1998 i Göteborg och har idag drygt 40 medarbetare. Ytterligare information om Preera finns på www.preera.se.

Källa: PREERA
Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *