Stora
investeringar görs idag i infrastruktur som tåg, väg, buss och
tunnelbana. Detta anser vi är bra. Många nya trafiksystem behöver
emellertid också komma fram, som automatiska transportsystem, t.ex.
spåbilar. Dessa kommer tyvärr ofta i skymundan i den rådande trafik- och
samhällsplaneringen.
Nätverket Kompass vill att regering, myndigheter och trafikhuvudmän
satsar på modern och miljövänlig transportteknik, dvs. kompletterande
system i form av spårbil. Vi företräder femton kommuner som tagit fram
förstudier eller är på väg att göra det. Med få undantag har resultaten
från dessa förstudier varit positiva eller mycket positiva. Vi vill nu
att den nya miljövänliga trafiktekniken ska komma fram. Systemen kan
dessutom med fördel drivas med solenergi och vindkraft. Möjligheterna
att utveckla tekniken för export och nya jobb är också avsevärda.
Nätverket Kompass föreslår på sitt årsmöte i maj 2013 att regeringen
avsätter medel till en pionjärbana för spårbilar i en svensk kommun.
<b>
Ytterligare information från Hans Lindqvist, ordförande i Kompass
070-5485819 och Ewa Lofvar Konradsson, 0766-482730 vice ordförande i
Kompass.</b>
/Hans Lindqvist och Ewa Lofvar-Konradsson
<img alt="Magnus Hunhammar, IST" src="http://gallery.mailchimp.com/93f7de5af21b690fceaddcdbc/images/lindqvist_0.jpg" width="160" align="none" height="213"> <img src="http://gallery.mailchimp.com/93f7de5af21b690fceaddcdbc/images/Ewa_Lofvar_Konradsson_46026749f.jpg" width="200" align="none" height="188" alt="">
Hans Lindqvist (c), ordförande och Ewa Lofvar-Konradsson (mp), vice ordförande i nätverket Kompass
Pressreleasen kommer från: Newsdesk