LOADING

Type to search

Social dimension i framtidens turisttjänster

Social dimension i framtidens turisttjänster

Share

<b>Hållbarhet och
innovation stod i fokus då Meet’n’Hack arrangerades på Media Evolution City i
Malmö. Fem lag arbetade ett dygn med att ta fram framtidens turisttjänster för
Skåne och Blekinge. Vinnare blev Pinmeto som med sin tjänst vill underlätta för
besökare att hitta de populäraste platserna.</b>

Målet
för Meet’n’Hack är att skapa en
kunskapshöjande mötesplats för köpare av digitala ”destinationsutvecklingsprodukter”
(t ex turismansvariga i kommuner), utvecklare och kreatörer som kan leverera
efterfrågade produkter och tjänster.

-&nbsp;
Det som kan digitaliseras kommer att digitaliseras! Så även produkter och tjänster
som berör turismen och besöksnäringen. Och vi är först ut med att samlas för
att utveckla kring detta, säger Pia Jönsson-Rajgård, VD på Tourism in Skåne.

Det finns
starka inslag av social interaktion bland bidragen, som visar på smarta sätt
att helt enkelt fånga upp och dra nytta av vad andra besökare gillar. Det
vinnande bidraget, från Pinmeto, bygger på den statistik som genereras av sociala
medier, och som turistorganisationer kan förmedla genom att lägga på ett
socialt lager i sina digitala lösningar.

-&nbsp;
Som
ny besökare i en stad kan du se var dina vänner varit, alternativt anonymt se
var flest personer checkat in. Vi menar att denna tjänst ska finnas hos
turismorganisationerna, säger Daniel Melkersson från Pinmeto, som tillsammans
med Petter Palander, Elias Andersson, Marcus Olsson och Michael Nilsson deltog
i hacket.

Popin, som vann Tourism in Skånes second-runner-up pris, presenterade
en applikation som kombinerar Skånes databas över turistprodukter med&nbsp;alla
”incheckningar” via sociala medier för att skapa en social "heatmap"
över vilka platser som är populärast. Robert Edström och Daniel Farsi står
bakom produkten.

Film
Location Travel Guide ger möjlighet att uppleva filminspelningsplatser och ta
del av kuriosa kring filmer och platser. Caroline Alesmark, journalist som bland
annat skrivit guider om filmplatser i Skåne, och Erik Jonason från MrFootage, vann Mixed Realitykonferensens pris
för bästa fiktionslösning.

Caroline
Ljungberg, Malin Olofsson och Jacob Svensson presenterade Navet, en cykelguide
som anpassas efter hur länge du vill vara ute. På vägen ges också tips
om besöksmål som t.ex. ekologiska gårdsbutiker. &nbsp;

Jonas
Bengtsson presenterade sin lösning ”Ströva” som samlar alla strövområden i
Skåne på samma ställe.

-&nbsp;
Lösningarna
som kom fram på Hackatoneventet ger nya dimensioner till vår online-närvaro och
lyfter fram smarta sätt att förmedla relevant information till besökare. Vi
kommer att fortsätta dialogen med de medverkande för att se hur vi tar det
vidare, säger Petter Söderström, Marknadskoordinator online, Tourism in Skåne.

Ta del av föredragen på de seminarier som föregick
hacket: http://bambuser.com/channel/mediaevolution

<i>Arrangemanget
Meet’n’Hack möjliggjordes av samarbete med Internetfonden .se, Tourism in
Skåne, Netport, Open DAI, Hyper Island, Sydsvenska Handelskammaren, Region
Blekinge, MEDEA, Foo Café och Utvecklingsplattformen för besöksnäringen. I
juryn satt Kristin Heinonen – GoodOld, Pernilla Rydmark – .se/internetfonden,
Ted Valentin, Sara Ponnert – Media Evolution&nbsp;
och Petter Söderström – Tourism in Skåne.</i>

<i>För ytterligare
information:</i>

Petter
Söderström, Marknadskoordinator online, Tourism in Skåne, 0768-890734

Pia
Jönsson-Rajgård, VD Tourism in Skåne, 0768-870730

Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *