Få stockholmare undgick invasionen av färgglada kaniner natten till den 26:e november. Totalt placerades närmare 700 stycken halvmeterhöga kaniner ut i främst Stockholms centrum men även vid infarterna till stan.
Efter att ha släppt ut en halv miljon studsbollar i San Francisco samt tusentals liter färg på ett hus i Glasgow var det dags för Sonys tredje reklamfilm i BRAVIA-serien på temat Colour like no other. I den allra senaste filmen fick New Yorks gator besök av animerade kaniner gjorda av över 2,5 ton färgglad Play-doh.
– Det kommer att bli allt vanligare med traditionella marknadsföringslösningar som går mot det oväntade. Marknaden som vi agerar på blir allt mer svårtåtkomlig då dagens TV-apparater, vid en hastig titt, är idag väldigt lika varandra. Vi vill därför både väcka uppmärksamhet och addera ett extra värde genom våra kampanjer, säger Ann Bodin, Marcom Manager på Sony och ansvarig för eventet.
Sony BRAVIA:s reklamfilmer har faktiskt varit så framgångsrika att amatörfotografer funnits på plats vid inspelningarna för att kunna göra sina egna versioner till t.ex. Youtube. Det finns även mängder av egenproducerade tolkningar på temat, bland annat en pyramid som täcks i färgglada trådrullar. Temat Colour like no other har uppenbarligen väckt inspirationen hos många.
Facebook
Kaninerna i Stockholm, som alla sökte fosterhem, förseddes med en egen identitet i form av ett kort runt halsen. Genom att logga in på Facebook och registrera kaninen kan man skapa kaninernas olika släktträd. Aktiviteten på Facebook har varit hög och flera av de lyckliga ägarna har publicerat privata bilder av kaninerna i deras nya hem. Alla som registrerat sin kanin är även med i en tävling om en BRAVIA Lcd-TV. Tanken med att använda Facebook var att addera ett djup i kampanjen genom ett aktuellt media.
Syftet med aktiviteten i Stockholm var att både förlänga och fördjupa budskapet i den internationella reklamfilmen från New York. Idé och projektledning för eventet kommer ifrån OMD:s kreativa avdelning FUSE i samarbete med projektledaren Björn Lindgren på OMD. Att kampanjen varit lyckad råder det inget tvivel om. Förhoppning var att alla kaninerna skulle vara borta inom en vecka men det tog bara några timmar innan samtliga funnit en ny familj berättar Björn Lindgren.
Dock var det inte helt lätt att genomföra uppdraget. Den största svårigheten var att på mycket kort tid tillverka själva kaninerna berättar Maria Jartman på FUSE. Men till slut hittade vi en producent som stängde all annan produktion och jobbade treskift för att få klart dem i tid fortsätter Maria. För att distribuera kaninerna på stan tog vi hjälp av BSP Marketing AB som ordnade fram åtta team med var sin lastbil. De arbetade i åtta timmar med att få ut kaninerna på 90 olika platser fortsätter Maria Jartman.
– Att perioden november och december är en prioriterad tid för våra kampanjer är ingen hemlighet avslutar Ann Bodin, som dock också avslöjar att Sony BRAVIA även i framtiden kommer fortsätta på den inslagna vägen med att överraska sin målgrupp.
Källa: Sony Sverige