Även om Masterseek i första hand är en B2B-sökmotor är den också en lämplig källa för konsumenter som söker specifika företag, och man tror att en procent av Masterseeks trafik kommer från konsumentsök.
Masterseek är den första B2B-sökmotorn som går över 100 000 000 gränsen vad gäller företag i databasen, de överträffar förra årets ledande B2B-sökmotor med nära 40 miljoner. En nyligen genomförd analys (* se not) av de bästa B2B-sökmotorerna visar en kraftig ökning av användningen av Masterseek, både i användarledet och hos företag som skapar profiler. Det är nu den snabbast växande och största B2B-sökmotorn i världen.
Varför är detta en stor nyhet? I analysen ser man samtidigt på uppsving hos företag som Google i det förflutna, vilka påvisar tendensen hos användningen av sökmotorn att ”konsolideras”, samtidigt som mindre populära motorer nästan totalt elimineras erhåller de stora sökmotorerna merparten av trafiken. Det noteras att Google nu besöks oftare än de följande 15 konsument-baserade sökmotorerna tillsammans.
På liknande sätt har Masterseek andel på marknaden snabbt ökat från en andra position bland B2B-sökningar till första plats, och fler än de följande fem B2B-sökmotorerna tillsammans på mindre än ett år. Det spekuleras att Masterseek kommer att bli den enda dominerande källan för all B2B-sökning om man ska gå efter siffrorna.
Pressreleasen kommer från: Newsdesk