LOADING

Type to search

Marknadsandelarna i molnet – En analys från Radar

Marknadsandelarna i molnet – En analys från Radar

Share

<b>Radars första analys av det snabbväxande området Molntjänster. Marknadssegmentet som
under 2013 beräknas ha en värdetillväxt på 30 procent, har mognat och
penetrationen har nått nivåer som möjliggjort en tillförlitlig analys av
marknadsandelarnas fördelning.&nbsp;Vinnaren i denna första analys av marknadsandelar inom SaaS, PaaS och IaaS
är Microsoft med mellan 30-40 % marknadsandel i respektive delsegment.</b>

<b>Marknadssegmentet SaaS, dominerar och

används i svenska verksamheter för:</b>

  • 38 % – Epost
  • 21 % – CRM
  • 21 % – HR lösningar

SaaS används även i hög grad av verksamheterna för nischade applikationer

som t.ex. beställnings- eller bokningssystem.

<i>”När teknik ska ersättas i slutet av sin livscykel, väljer allt fler
verksamheter att inte ersätta den med ny teknik utan istället med tjänst. Det
ökande intresset för moln-tjänster motsvarar i Sverige en värdetillväxt på 20-
30 procent över året. Detta kan snabbt komma att rita om marknadsandelskartan”,
säger Hans Werner VD för Radar.</i>

<b>Analysen innehåller:</b>

  • Marknadsandelar fördelat på leverantör, SaaS,
    IaaS samt PaaS.
  • Fördelning operativ användning – SaaS

Analysen avser Svenska marknadsandelar och är baserad på kundutgifter

för molntjänster exkl. kringtjänster.

Fullständig analys i
PPT-format finns tillgänglig i portalen för
kunder med abonnemang.

Radars analys kan även beställas separat här

Mediakontakt:

Hans Werner, VD Radar
Ecosystem Specialists

Mobil: 073-539 1551

Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *