LOADING

Type to search

Europas fotbollsfans avslöjar sig i Sharp FanLabs – tävlar om biljetter till EM-premiären om 100 dagar

Europas fotbollsfans avslöjar sig i Sharp FanLabs – tävlar om biljetter till EM-premiären om 100 dagar

Share

Nu har de första resultaten från Sharp FanLabs-undersökningen av europeiska fotbollsfans kommit. De visar bland annat att svenskarna i en internationell jämförelse är mot­villiga fotbollsfans och att ryssarna gärna kan tänka sig total avhållsam­het om det skulle gagna det egna landslaget.

När 100 dagar nu återstår till avspark i fotbolls-EM kan fotbollsfansen tävla om både resa och biljetter till premiär­matchen mellan Polen och Grekland.

Inför onsdagens match i Zagreb mellan Kroatien och Sverige kan man konstatera att de svenska fortbollsfansen i undersökningen karaktäriseras som ”Motvilliga fans”, medan kroaterna är ”Die Hard-fans”:

Svensken – en ”motvillig fan”

För ett otränat öga ser du inte ut som ett fotbollsfan. När de andra runt omkring jublar håller du dig lugn. Du säger konstiga saker som "det är bara på skoj". Men innerst inne vet du att det inte stämmer. Det är bara en försvarsmekanism.

Kroaten – en ”Die Hard-fan”

Det finns ingen mer trogen supporter än du. Du kan missa din egen begravning om det krockar med en meningslös träningsmatch mot San Marino. Du har sett laget så ofta att du vet allt om dem. Spelarna behöver inte ens ha nummer på tröjorna längre. De skulle till och med kunna ha plastpåsar på huvudet och du skulle fortfarande känna igen dem.

Resultaten kommer från en mängd fotbollsfans som genom att svara på olika frågor på sajten [u]www.sharpfanlabs.com[/u] bidrar till Europas största kartläggning av karak­tär­erna hos fotbollspubliken i de olika länderna. Sajten finns också på svenska.

Av Sharp FanLabs-undersökningen hittills framgår bland annat att:

  • Kroatiska fans är dubbelt så engagerade som de franska fansen.
  • Omkring var sjätte fotbollsfan i England redan har gett sitt husdjur namn efter en av de engelska landslagsspelarna.
  • Nästan var tredje av de ryska fansen kan tänka sig att avstå från sex under en månad om det skulle hjälpa Ryssland att vinna fotbolls-EM.
  • 80 procent av Polens fans har dekorerat sina hus eller bilar i det polska lands­lagets färger.
  • Värdländerna Polen och Ukraina anses som ett rejält hot mot både titel­försvar­aren Spanien och favorittippade Tyskland.

Från och med onsdagen kan alla europeiska fotbollsfans inte bara ta reda på vilken typ av fan de är och dela med sig av resultatet, utan också tävla om biljetter till öpp­ningsmatchen i fotbolls-EM den 8 juni i Warszawa, mellan Polen och Grekland. Fyra deltagare vinner två biljetter var till premiär­matchen, inklu­sive flyg och övernattning. Tävlingen pågår 29 februari – 14 mars på [u]www.sharpfanlabs.com[/u]/

Fotnot: Sharp är UEFAs Eurotop-sponsor under perioden 31 augusti 2010 till och med 31 december 2013.

Fler pressreleaser om Sharps produkter och bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sharp[u]

För mer information, kontakta:[/u]
Birgitta Olsson, PR-ansvarig, 08-634 36 74, 070-644 43 66, birgitta.olsson@sharp.eu
Sharp Electronics (Nordic) AB, 08-634 36 00, www.sharp.se

Om Sharp

Sharp Corporation är ett japanskt företag och en global utvecklare av innovativa lösningar. Som ledande leverantör inom LCD- och digitalteknik erbjuder Sharp ett av marknadens bredaste och mest avancerade utbud av hemelektronik, informationssystem och elektronikkomponenter.

Sharp Corporation har 64 000 medarbetare runt om i världen och koncernens försäljning uppgick till motsvarande över 200 miljarder kronor det senaste räkenskapsåret. Sharp är ett miljömedvetet företag med en global miljöstrategi och produktion av energisparande och energiproducerande produkter.

Sharp sponsrar fotbolls-EM 2012.

Pressreleasen kommer från: Newsdesk

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *