Av Annika Wihlborg
En eller flera genomtänkta landningssidor är ett måste för företag som verkligen vill skapa en effektiv och optimal hemsida som fångar kundernas intresse och genererar försäljning. Nu börjar allt fler små och medelstora företag inse fördelarna i att lotsa in kunden via en sida med ett tydligt och lättöverskådligt budskap som träffar mitt i prick utifrån kundens sökpreferens, tipsar Thomas Jönsson, från Effektiva Hemsidor.
1.Fokusera på ett specifikt ändamål.
Landningssidornas styrka är att de fokuserar på ett specifikt ändamål och byggs enbart för just det, exempelvis en viss produktkategori, eller en viss tjänst. Detta till skillnad från förstasidan som ofta består av många olika produkter eller tjänster. Kommer kunden till förstasidan blir denne i bästa fall fördröjd, men lyckas klicka sig vidare till den information besökare sökte efter. I värsta fall hittar kunden inte vad hen letar efter, eller så finns det inte överhuvudtaget på förstasidan och man riskerar att kunden lämnar hemsidan helt.
2. Lotsa till två alternativa landningssidor.
På hemsidor kan allt mätas och följas upp, vilket många större företag nyttjar när de lotsar kunderna till två alternativa landningssidor. På så sätt kan de enkelt följa upp statistik kring vilken landningssida som bäst uppfyller företagets mål. Den här typen av test kallas för ”A/B-test” och kan enkelt tillämpas även av små och medelstora företag.
3.Prova er fram med design och funktion
Det finns inget färdigt recept för hur en landningssida bör utformas för att ge optimal effekt. Företagets mål avgör vad som är effektivt och vad som ger en god konverteringsgrad, alltså andelen hemsidsbesökare som i slutändan tar kontakt med er eller köper en av era produkter. Formulera tydliga mål som enkelt kan följas upp, exempelvis med det kostnadsfria och mångsidiga verktyget Google Analytics.
4. Beskriv ert erbjudande kort och koncist
Försök hålla texten kort och skriv ett par välformulerade meningar eller en kort punktlista. Uppmana så tidigt som möjligt besökaren till någon form av handling, exempelvis att genomföra ett köp eller kontakta er. Fokusera på att beskriva fördelarna med de produkter och tjänster ni erbjuder snarare än att fördjupa er i företagets historia eller att enbart nöja er med funktionsbaserade produktbeskrivningar.
5. Öka kundens förtroende med kundreferenser och betyg från oberoende aktörer.
Ett av landningssidans främsta syften är att förtjäna kundernas förtroende för ert företag och det ni har att erbjuda. Det gör ni effektivast genom att lägga upp kundreferenser, citat från kunder, kreditvärdighetsbetyg och betyg från oberoende aktörer som Rejta, Trustpilot och Certifierad E-handel. Se också till att era kontaktuppgifter är lättillgängliga.
Läs mer på:
www.effektivahemsidor.se