Många tar nu ut sin semester och reser till populära turistorter för att
vila upp sig efter ett års av arbetande. Faktum är att sommaren för med sig
årets mest frekventa flygmånader – men utan rätt information kan
paradisresan lätt bli ett helvete.
År 2013 reste cirka 9 miljoner människor till och från svenska flygplatser
under semestermånaderna, enligt Transportstyrelsen. Av dessa råkade 180 000
resenärer ut för inställda eller försenade flyg – många av dem utan att få
den ersättning som de enligt lag har rätt till.
I EG-reglerna i EU-förordning 261 (2004) står det klart och tydligt om
resenärernas rättigheter till kompensation när flygbolagen misslyckas med
att leverera det de lovat, så länge du reser till, från eller inom EU,
Schweiz, Norge eller Island. Ersättningen ligger mellan 1100 kronor till
5200 kronor beroende på hur stor försening du drabbats av – och hur långt du
ska resa.
Ändå är det inte många som ens ansöker om att få sin kompensation.
Anledningen? Flygbolagen förnekar medvetet och successivt reglernas
existens. De delar inte ut information till sina kunder om vad de har rätt
till om något går fel – inte heller gör de det när något redan hänt.
Flygbolagen tjänar på vår tillit och missbrukar vårt förtroende och har ändå
mage till att utlova trygga resor. Men i hur trygga händer är vi egentligen
om flygbolagen väljer att fly sitt ansvar och överge oss så fort något går
fel?
Ett försenat flyg kan kosta oss massvis med pengar; vi kan behöva boka om
hotell, bussar och anslutande flyg. Vi förlorar pengar medan flygbolagen
inte rör ett finger för att ersätta oss, utan istället räcker oss en ynka
matkupong och beklagar det inträffande. Detta trots att de är väl medvetna
om att vi egentligen har rätt till mer.
När flygbolagen misslyckas med att leverera är det inte vi som kunder som
ska behöva stå till svars för det inträffade, det är flygbolagens ansvar.
Det är dags att flygbolagen börjar informera sina kunder om vad som gäller
istället för att vända dem ryggen. Det är dags att vi som resenärer inte
längre väljer att nöja oss, det är dags att vi ställer högre krav på de vi
väljer att resa med.
Förstör inte din semester; bli inte flygbolagens nästa offer. Läs på,
informera och nöj dig bara med det bästa.
Thomas Lööw,
VD för Airhelp Norden