Har du någonsin undrat över hur många visningar din annons skulle ha fått om du använt ett annat max CPC bud? Eller hur många fler som hade klickat på din annons? Fram tills nu har enda sättet att komma fram till rätt bud varit genom att prova sig fram.
Det är därför roligt att kunna presentera lanseringen av budgivningssimulatorn, en funktion i det nya gränssnittet för AdWords. Verktyget visar vilken potentiell effekt ditt bud skulle kunna haft på dina annonseringsresultat. Det kan inte förutse framtiden, men budgivningssimulatorn gör att du kan utforska vad som kunde ha hänt ifall du satt andra nivåer på dina nyckelordsbud.
Budgivningssimulatorn använder data från de senaste sju dagarna och räknar ut antalet visningar din annons skulle ha haft om du använt ett annat maxbud för CPC, hur många som skulle ha klickat på din annons baserat på dessa visningar och hur mycket varje klick skulle ha kostat. Funktionen gör att det blir tydligare och lättare att se hur AdWordsauktionerna fungerar och ger dig bättre underlag så att du kan fatta mer informerade beslut och därmed uppnå dina annonseringsmål.
Informationen från simuleringarna kan hjälpa dig räkna ut förhållandet mellan klickvolymer och kostnad och enklare hitta svar på frågor som:
Hur kan jag öka trafiken till min webbplats utan att också kostnaderna ökar för mycket?
Vilka nyckelord ska jag ändra min kostnad på?
Nicole Haman, säljchef på Google Sverige säger: "Att hitta rätt budnivå har tidigare varit baserad på "trial and error". Med budgivningssimulatorn ger vi förhoppningsvis annonsörer insikter i hur olika budgivningar skulle kunna påverka deras annonseringsresultat. Verktyget kan inte förutse vad som kommer att hända i framtiden, men gör att det går att testa vad som skulle ha hänt om de hade satt olika nivåer på nyckelordsbuden. Informationen från simuleringen kan hjälpa annonsörer räkna ut hur de kan öka trafiken utan att också öka kostnaderna för mycket och på vilka nyckelord de bör ändra sina bud."
Det är viktigt att påpeka att historisk information inte är en garanti för hur resultatet kommer att se ut i framtiden. Simuleringar kommer dessutom bara att ges där det finns tillräckligt mycket trafik för ett givet nyckelord så att det går att genomföra en analys. Simuleringarna finns hittills endast för google.com och inom Googles söknätverk.
För ytterligare information titta på budgivningssimulatorn (video) och besök vårt hjälpcenter
För att se information från budgivningssimulatorn gå till fliken ‘nyckelord’ i ditt AdWords-konto.
Källa: Google
Pressreleasen kommer från: http://www.newsdesk.se/pressroom/google/pressrelease/view/bjud-som-ett-proffs-med-googles-budgivningssimulator-309326