<b>Barn i
Sverige tillbringar i snitt nästan två timmar framför skärm varje veckodag, och
ännu mer tid läggs framför skärmen på helgen. Det visar en undersökning utförd
av Novus på uppdrag av tidningen Bamse. Föräldrarna är samstämmiga: deras barn
tillbringar mer tid framför skärmen än vad som är rimligt. När det gäller barn
i skolåldern, tror en av tre föräldrar att tiden framför skärmen annars hade
lagts på bland annat läsning.</b>
Många föräldrar känner sig kluvna när det gäller barnens
skärmtid (tid vid datorn, tv:n, läsplattan eller mobilen)och vilka effekter den får, visar undersökningen. Samtidigt som
föräldrarna upplever att barnen lär sig nya saker, har roligt, kopplar av och
utvecklar sitt språk, så tror en av tre föräldrar att för mycket skärmtid gör
att barnen kan utveckla ett beroende och att för mycket stillasittande kan leda
till ohälsa. Enligt undersökningen har tiden framför skärmen ersatt bland annat
utelek, att man träffar kompisar och läser tidningar och böcker.
– De flesta föräldrar vet att barn behöver göra en
massa olika saker för att må bra; som att leka, vara med kompisar, vara ute och
röra på sig, läsa och sova. Jag vet
att föräldrar blir oroliga om barnet bara gör en sak nästan hela tiden, säger
barnpsykologen Jenny Klefbom.
<b>Serie
om spel i Bamse</b>
– I Bamse nr 12 har vi en serie som handlar om vad
som händer när Bamses barn hittar ett nytt, spännande spel. Jenny Klefbom svarar
också på frågor om spelande i tidningen, berättar Charlotta Borelius,
chefredaktör på Bamse.
Tanken är att serien och Jenny Klefboms råd ska
fungera som stöd till föräldrar som vill resonera med sina barn om spelande.
- Vi tror att detta är en angelägen fråga för
våra läsare och deras föräldrar, säger Charlotta Borelius.
<b>Effekter
på läskunnigheten</b>
– Att spela är både kul och stimulerande och vi vet
att det kan bidra till barns språkutveckling och ge många andra nyttiga
kunskaper, säger Charlotta Borelius. Samtidigt så svarar föräldrarna till de
äldre barnen att barnen skulle ha läst i större utsträckning om de inte suttit
vid skärmen. Det gäller att vara uppmärksam på vad man väljer bort.
Regeringens litteraturutredning som presenterades
2012 visar att en möjlig orsak till att svenska barn läser sämre nu än tidigare
kan vara att den som surfar över två timmar per dag är mindre benägen att läsa
en bok. Enligt Novus undersökning tillbringar barn i åldern 6-9 år två timmar
eller mer framför en skärm varje dag och hälften av alla barn åldern 2-3 år
spenderar mellan en och två timmar.
– Om dagens tvååringar sitter framför en skärm nästan
lika länge som våra nioåringar, samtidigt som statistiken från de senaste åren
visar att vi tvärtom ökat vårt skärmanvändande, kan man ju inte låta bli att
fundera på vilka effekter det kommer att få för barns kunskaper och färdigheter
i framtiden, säger barnpsykologen Jenny Klefbom. Men självklart har det också
stor betydelse vad man gör på skärmen.
<b>Leder
till konflikter</b>
En av fyra föräldrar svarar att diskussioner om hur
lång skärmtid som är rimlig leder till konflikter med barnen en eller flera
gånger i veckan och 80-talistföräldrarna sticker ut som minst konfliktbenägna.
En förklaring är såklart att 80-talisterna generellt har yngre barn, men
parallellt visar statistiken att ju yngre föräldrarna är, desto större
skärmkonsumenter är de själva.
– Det är en utmaning för många föräldrar idag att
själva vara en förebild eftersom det innebär att man måste se över sin egen
skärmkonsumtion, säger barnpsykologen Jenny Klefbom.
<i>Undersökningen har utförts av Novus på uppdrag av Egmont Kids Media.
1021 föräldrar till barn i åldern 2-9 år har under perioden 26 juni-1 juli 2013
svarat på frågor om deras barns skärmanvändande. Intervjuerna har genomförts
via Novus webbpanel.</i>
<b>För
ytterligare diskussion eller frågor, vänligen kontakta: </b>
Jenny Klefbom, barnpsykolog
070 584 38 21
jenny.klefbom@psykologkompetens.se
Charlotta Borelius, Chefredaktör på tidningen Bamse
040 693 95 02
Pressreleasen kommer från: Newsdesk