Nästan alla arbeten digitaliseras idag i en rasande fart, även säljyrket. Här berättar säljrekryterare Jenny Daza från TakeReference om vilka digitala kunskaper och tjänster en säljare har nytta av att lära sig, för att hålla sig med i matchen.
Framför allt är det bra med en genomtänkt digital kommunikationsplattform menar Jenny.
– På LinkedIn kan du bygga ditt eget varumärke, när du berättar om dina kunder, om dina affärer, vad du omsätter och vilka mål du sätter upp. Du kan även göra olika inlägg där du lyfter fram dina kunder och eller dina produkter och det som händer i din egen bransch. Rent praktiskt är det en fördel om du även behärskar grundläggande kunskaper för att göra exempelvis en anständig mejlavsändare, dela dokument i Google Docs eller bygga en pitch i Powerpoint.
Eller varför inte trimma en affärsstrategi med Chat GPT och sedan maximera dess spridning med AI-skrivna förslag på artiklar. Dessa kan du använda som underlag för att sedan lägga till egna texter och sedan addera föreslagna maximerande hashtags i ett verktyg, som anpassar ditt inlägg för merparten av alla sociala mediakanaler.
– Det blir också mer och mer relevant att behärska digitala kanaler såsom TikTok, där exponeringen ofta kan bli väldigt stor till ingen kostnad alls, bara du vågar ställa dig framför kameran, tillägger Jenny.
Kan man klara sig som säljare utan att hänga med i den digitala utvecklingen? Varför eller varför inte?
– Det finns såklart undantag som till exempel säljare som bara jobbar med en telefon eller som fältsäljare som bara knackar dörr. Men det finns många fördelar att använda effektiva CRM-plattformar som gör att du kan kommunicera med hela kundgrupper med ett klick, säger Jenny.
Du kan följa upp de kunder som öppnar och läser dina mejl i realtid och eller skicka offerter digitalt. Du kan då se när kunden läser offerten och hur länge eller om de laddat ner och printat ut offerten. Sådan information kan ge många fördelar då försäljning handlar mycket om tajming.
– Digitala kontrakt sparar också mycket tid då du slipper printa, scanna och allt sånt man var tvungen att göra förr. Det finns också verktyg som per automatik skickar kontaktförfrågningar på Linkedin och som följer upp med ett förskrivet meddelande så fort någon addat dig.
Vilket verktyg använder du själv mycket?
– Vi använder ofta Linkedin, Linkedin Recruiter och Workable som är en rekryteringsplattform och ett av marknadens största CRM-verktyg.
Kommer ditt jobb kunna ersättas av AI i framtiden?
– AI kommer sannolikt kunna avgöra hårda värden, statistik och KPI:er, konkreta kompetenser och uppnådd försäljning. Men vad gäller personkemi, mjuka värden, konsten att känna av ledaregenskapsförmågor eller personligt driv, tror jag blir svårare. Likaså att känna av hur kandidaten hanterar stress, motgång och framgång.
En annan fråga som bedöms är hur kandidaten kommer att kunna charma kunden och vinna dennes förtroende med mera. Även här kommer de mänskliga rekryterare att behövas, siar Jenny. Det blir nog svårt för AI att mäta förmågan att känna av mjuka värden som är så viktiga.
– Så jag tror vi rekryterare snarare kommer kunna använda AI som en assistent som bidrar till ökad förståelse och insikt i tex kandidatens leveranshistorik på ett snabbt sätt, avslutar Jenny.
Fotograf Peter Knutsson