QlikTech tar marknadsandelar från både SAS Institute och IBM avseende beslutsstöd – otroliga 37,4% marknadsandelar i Sverige, visar siffror från IDC som publicerades förra veckan i Computer Sweden. En nyckel till framgångarna är enligt Computer Sweden det så kallade minnesbaserade beslutsstödet som flera av konkurrenterna visserligen också har börjat visa intresse för. Men enligt IDCs analytiker uppvisar QlikTechs minnesbaserade beslutsstöd snabbt ett affärsvärde vilket konkurrenterna ännu inte helt lyckats med.
Enligt Jeanette Anttila, Sverigechef på QlikTech, saknar konkurrenterna den viktigaste komponenten, som har med affärsupptäckter att göra. Beslutsstödet måste bli mer lättanvänt, ungefär som Googles sökninar och Appels smarttelefoner, säger hon. QlikTech ligger fortfarande i framkant med QlikView som har flera fördelar om man jämför med traditionella beslutsstöd, det går att analysera stora mängder ostrukturerad data, det går snabbt och är enkelt att använda.
Framsteg är en av de största licensåterförsäljarna av QlikView i Norden. Framsteg blev nyligen utnämnd till Gasellföretag för tredje gången i rad, något som endast 0.6 promille av Sveriges alla företag lyckas med.
– Minnesbaserat beslutsstöd är visserligen en källa till framgången, men något som är minst lika viktigt, om inte viktigare är att kunder som använder QlikView är oerhört nöjda. Dels visade BARCs stora kundundersökning att QlikViewkunder är oerhört nöjda. Våra egna kundundersökningar har också gett genomgående goda resultat och majoriteten ser stor affärsnytta med systemen och kan rekommendera oss till andra, säger Mats Eliasson, VD på Framsteg AB.
Läs mer om hur marknaden är procentuellt fördelad mellan de olika aktörerna på den svenska marknaden på vår hemsida: http://www.framsteg.com/?pid=42&sub=7&artId=312
Källa är: Computer Sweden, artikel "QlikTech springer ifrån i Sverige" publicerad 2011-11-25
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.418169/qliktech-springer-ifran-i-sverige
Pressreleasen kommer från: Newsdesk