LOADING

Type to search

Fler vuxna behöver vara aktiva i sociala medier för att klara av att hjälpa ungdomar som idag är aktiva på många plattformar samtidigt

Fler vuxna behöver vara aktiva i sociala medier för att klara av att hjälpa ungdomar som idag är aktiva på många plattformar samtidigt

Share

Det vi vet om ungdomarna är att de tillbringar stor del av sin fritid på att kolla på videos på Youtube, men även att spela spel på nätet, och lägga upp bilder på instagram. Dessutom är det mycket vanligt bland ungdomar att chatta med sina vänner, och allt det här sker ofta samtidigt. Den intressanta och relevanta frågan är hur påverkas ungdomarna av sociala medier, och hur ser deras kommunikation utåt ut? Sedan ställer vi oss frågan till om de är närvarande i det sätt som de själva valt för sitt att kommunicera, och om de är medvetna om vilka konsekvenser det faktiskt kan få, om de kommunicerar utåt på fel sätt.

Bland oss vuxna så kan det ju kännas rätt så obegripligt att ungdomar väljer att kommunicera via alla dessa forum och sajter samtidigt. Men, tydligen är det som så att det är just på dessa sajter som man ska hänga idag för att följa med i vad som händer hos ens vänner.

Vad är det då som ungdomarna pratar om på dessa sajter och forum?. Det har visat sig att de ofta talar om smink, stylingtips, hur man modifierar sin moped, bil eller liknande. Men, det händer också att lite extra ordinära saker dyker upp.

Idag finns det många olika sätt att kommunicera på ute på nätet. Ett sätt som blir allt vanligare är slutna chatrum, ett sådant som kommit att bli mycket populärt på senare tid är Snapchat. Hur fungerar då detta Snapchat?. Det fungerar som så att individen tar en bild av sig själv eller sin nära omgivning, och samtidigt skriver en kortare story, som sedan skickas iväg som ”My Story”. Där kan då alla deras vänner se bilden och texten, men det riktar sig bara till en liten och särskilt utvald grupp. Så fort ”snappen” är läst så försvinner den för alltid.

Ännu större och vanligare än Snapchat är Instagram som baseras på fotografier, och alla som är aktiva där bland ens vänner kan då se bilderna.

Ännu större räckvidd än Snapchat har Instagram där dina följare kan se de bilder du lägger upp. I en grupp på Facebook blir det ännu större spridning därför att alla som klickar på ”gilla” kan ögonblickligen läsa det som skrivs, och det gäller även om man inte är vänner på Facebook.

Något som vi vill fokusera på och som är problematiskt är hur fel det kan bli om användaren inte tänker på hur han eller hon kommunicerar med andra användare på plattformen. Något som är mycket problematiskt idag är vilka budskap och signaler som dina fotografier sänder ut. Därför gäller det att vara extremt försiktig med utmanande bilder.
Lika viktigt är det att se upp med hur du som användare formulerar dina texter, detta så du inte skriver nedsättande kommentarer som du egentligen inte menar. Tyvärr förekommer det allt oftare att många skriver den här typen av nedsättande eller kränkande kommentarer därför att de vill framstå som coola eller tuffa, och på det sättet tror att det får många likes eller beundrare i de sociala medierna.

Men, det finns också andra risker förutom hur ungdomar kommunicerar och lägger upp fotografier. De riskerna handlar om problemet med så kallade sexual predators, men även risken för att drabbas av nätmobbning.

Så, ytterligare en fråga som vi vill ställa är: Förstår inte ungdomar vilka konsekvenser deras kommunikation faktiskt kan få?. Tyvärr så är svaret på den frågan nej, och de förstår inte heller hur det här kan påverka deras framtid vad gäller bland annat jobb. Går det då att bryta detta destruktiva och direkt dåliga beteende?

Det finns i dagsläget ett sätt att arbeta på här, det är att fokusera på att lägga sitt fokus på de som är utsatta och som blir uthängda på olika sociala nätverk.

Då blir frågan, hur ska vi som är vuxna kunna hjälpa och stötta dem?. Det du inte ska göra är att tala om för dem att inte vara i sociala medier, detta därför att alla av oss har olika sätt att vara i de sociala medierna. Istället är det viktigt att de som vill vara i de sociala medierna börjar ta ansvar för sina egna ord och handlingar.

Vi vuxna som vill vara bra förebilder för de unga, måste istället lägga vår energi på att upplysa ungdomarna om vilka olika konsekvenser som ett dåligt eller kränkande beteende kan få för dem i de sociala medierna.

De som är arbetssökande måste idag vara medvetna om att 73% av alla rekryteringsföretag, men även HR-avdelningar använder sig av olika typer av sociala medier. Hela 79% av den använder sociala medier för att sammanställa information om olika kandidater. Uppgifterna är hämtade från en undersökning som Stepstone genomförde under år 2010. Så, den som är oförsiktig, nedlåtande eller kränkande mot andra i de sociala medierna, så kan det beteende bli direkt förödande för den enskilda individen. Det handlar inte bara om text och kommentarer, men även bilder som du har på ditt Instagram konto, och som inte matchar företagets profil kan medföra att individen blir bortvald redan tidigt i processen. En amerikansk survey visar på att hela 43% av rekryterarna väljer bort en kandidat på grund av olämpliga kommentarer eller texter som de hittat hos kandidaten på sociala medier.

Vem är det då som har ansvaret för att barn och ungdomar ska lära sig att agera på rätt sätt i de sociala medierna?. Det är vi vuxna som har ansvar för att vara bra förebilder för barn och ungdomar som vill vara i de sociala medierna. För, med den mycket snabba teknologiska utvecklingen och hur datorer används så kan vi inte bromsa eller stoppa denna utveckling.

Istället måste alla av oss helt enkelt förhålla oss till utvecklingen och ta ett eget ansvar för att hänga med. Många gånger är det som så att barn och ungdomar som växt upp med datorer och IT är bättre på detta än vi som inte vuxit upp med datorer och internet.
Som utvecklingen är idag och snurrar på i ett extremt högt tempo, så kan vi vuxna inte förhindra barn och ungdomar är i de sociala medierna. Däremot kan vi vara där ungdomarna är för att hålla uppsikt över deras beteende. Detta för att ge dem råd och vägledning när vi upptäcker att det håller på att gå åt fel håll.

Visst, det ställer en hel del krav på oss i föräldrarollen, och vi anser att det bör finnas ett sätt som vi vuxna kan ge barn och ungdomar stöttning och hjälpa dem med hur de bör interagera i de sociala medierna.

Nina Jansdotter
Beteendevetare, författare, karriärcoach

Charlotte Svensson
Projektledare

Mikael Drakenberg
Statsvetare, omvärldsbevakare, skribent

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *