Google ställer hårdare krav på mobilanpassning

2016-04-09


I april 2015 genomfördes en av de mest uppmärksammade uppdateringarna av Google på länge. Många kallar uppdateringen för Mobilgeddon just eftersom det handlar om en uppdatering som påverkade sökningar via mobilen. En rad E-handlare fick närmast panik och belastningen hos webbyråerna var hög. I efterhand visade det sig vara en svagare rankingfaktor än vad många befarade så någon undergång (Armageddon) var det knappast för de som inte valde att mobilanpassa sin sida.

Den 16:e mars 2016 annonserade Google att man kommer ta mobilanpassingen ytterligare ett steg till. Från och med i maj i år kommer en uppdatering att ”rullas ut” som ökar effekten på de mobilanpassade sidorna. Rankingfaktorn kommer alltså väga tyngre mot tidigare. Hur tungt är däremot inte offentligt. Som vanligt är Google ganska diffusa när det kommer till uppdateringar och förändringar.

Har du redan mobilanpassat din webbplats kommer inte denna uppdatering påverka rankingen för den. Det är i alla fall vad Google skriver i nyheten. Men man måste komma ihåg att det är skillnad på mobilanpassning och mobilanpassning. En sida kan se navigeringsvänlig ut på en mobil utan att för den skull anses vara helt mobilvänlig enligt Google. Ett snabbt test rekommenderas därför på deras mobilvänlighetstest

Är det rätt?


I början av inlägget på Googles webmasterblogg skriver de att en sökning alltid ska ge relevant och rätt svar oavsett vilken enhet man söker på. Men detta blir ändå något missvisande. Om alla sidor skulle ställas mot varandra helt utifrån dess relevans kan inte Google låta mobilanpassning påverka rankingen. I det fall som det är två sidor som har nästan exakt samma relevans kommer ju den mobilanpassade sidan prioriteras av Google när sökning sker via en mobil. Det kan därmed vara en rankingfaktor som pushar upp de sidor som är något sämre i relevans.

En sökning kan eventuellt ge något sämre relevans när man söker via mobilen. Det går inte att komma ifrån. Däremot blir sidan betydligt enklare att besöka och navigera på. De allra flesta prioriterar detta – i likhet med Google. Men det gäller att skilja på användarvänlighet och relevans när frågan diskuteras.

Läs mer:

Håkan Perssons blogg om SEO (Att ligga etta på sökordet sökmotoroptimering skapar stort intresse)

Googles nyhet om uppdateringar gällande mobilvänlighet (Från webmasters.googleblog.com)

Googles mobiltest (Testa om din hemsida är mobilvänlig enligt Google)

Bookmark and Share

 
 
blog comments powered by Disqus
 
 

Uttryck dina åsikter

Kommentarer
Håller du inte med om recensentens synpunkter på produkten eller har du något att tillägga angående den senaste nyheten?
På Teknikfreak kan du komma med dina kommentarer på våra nyheter, recensioner och tips & trix. Dina synpunkter är viktiga.