LOADING

Type to search

Generositet som gengäldar

Generositet som gengäldar

Share

Av Tova Midfjäll

Nina Jansdotter, som är beteendevetare och karriärcoach, hörde en bekant säga om sociala medier att det inte gav henne något. Och tänkte genast tanken – men vad gav du? Sociala medier är en av alla tekniska mötesplatser som får en mening först när människor tillför, socialiserar och skapar ett värde. Om ingen tillför något blir det bara en tom teknisk plattform menar hon.

Nina har i första hand Facebook som sin plattform och vill hjälpa andra att tillföra mer för att fler ska vilja vara kvar och nätverka. Sociala medier tar, enligt henne tid, som är väl värd att lägga om du gör det på rätt sätt.
– Alla vill bli sedda och bekräftade. Om du gillar, delar och kommenterar kommer andra engagera sig i dig. Pumpa inte ut inlägg utan innehåll. Då avföljer folk det du skriver och nätverket växer inte, då blir publicerandet bortkastad tid. Lägg tid rätt, säger Nina, med eftertryck.

Dela med dig av det du kan
Nina anser att ju mer du ger av dig själv och din kunskap ju mer vill människor anlita dig. De vill ha dig och ditt engagemang inte bara tipsen i skrift. Även om de ibland får tillräckligt med nyttiga tips att klara uppgiften för stunden blir ditt namn kvar i tanken till deras kommande projekt, fortsätter hon.

– Eller helt andra intresserade som ser att den kunskap du delar med dig av är bra och att du faktiskt är duktigt på det du gör, istället för att skrävla om hur bra du är visar du det.

Andan av hjälpsamhet är det viktiga, så kallad nätverkskarma , enligt hennes erfarenhet. Det du ger i ditt nätverkande kanske du inte får igen av just den personen du hjälpte men det kommer tillbaka.

– Hjälp varandra fram, det finns tillräckligt för alla. Generositet är en nyckel men det är nödvändigt att få in pengar i ett företag med om man till vardags bidrar med värde är det helt okey att göra reklam ibland men sälj på ett kreativt sätt, säger Nina.

Skapa grupper
Något hon gärna gör på Facebook, är att skapa grupper, som är ett bra sätt att öppna upp för nätverkande för ett specifikt område. Som administratör har du en bra position att synas mer samtidigt som du är generös med din tid och att sammanföra andra, så skapar du en plattform som du ”äger”. En grupp är en gemenskap, inget att bara göra reklam i även om man ibland kan få göra reklam om man bidrar med värde i innehållet till vardags, tipsar Nina.

– Lär känna dina kunders behov, skicka ut relevanta länkar som en del av omvärldsbevakning samtidigt som du visar vad som intresserar dig. Det du delar eller berättar om säger något om vem du är och är en del av marknadsföringen av dig.

Ställ frågor
När du ställer frågor, så skapar du diskussionstrådar som i bästa fall växer vidare utan dig, därför de tyckte det var intressant att interagera kring den frågeställningen som du bjöd på. Men fastna inte i att bara ställa frågor, läsaren vill ha variation annars tröttnar folk om du bara pratar på ett enformigt sätt, tillägger Nina.

Människor vill bli berörda, berätta varför du delar det du delar, att vara personlig engagerar. Du kanske fick dig ett gott skratt när du läste något eller blev påmind om tidigare händelser i ditt liv som fått dig att växa. Nina Jansdotter har många bra råd men det som fastnar mest hos mig är avslutningsraden nedan;

Din bästa marknadsföring är alltid att visa vem du är.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *